onsdag 20 januari 2016

Vintern biter sig fast

Det finns många fördelar med snö och kyla, den främsta är enligt mitt förmenande att allt är så mycket renare. Hästarna, hunden, bilen och kläderna. Rätt så skönt att slippa lermarinaden men det blir en faslig massa merjobb och oro för hästarna.

Oroar mig för att de ska få kolik, oroar mig för att de ska halka eller att de ska vricka sig när de är ute i sina hagar, ja hagar är väl inte helt rätt benämning, de liknar mer horisontella puckelpister.

Oj vad gnälligt det blev och värre blir det för som grädde på moset har jag blivit förkyld med en sjukt irriterande rethosta. Har knappt sovit något på nätterna för att jag bara hostar hela tiden, retligt till max. I morse var jag så sänkt när klockan ringde att jag insåg att det inte skulle funka att åka till jobbet. Fick bli en dag hemma nerbäddad.

Det blir tyvärr inte full aktivitet med hästarna just nu när orken tryter.....är det inte vädret så är det hälsan :-(

I söndags red Wille Harry för första gången sedan ombehandlingen. Tanken var en lugn skrittrunda med mig och hunden som sällskap. Harry var taggad till tusen och hade andra planer. Fick "koppla" honom med Ellies koppel för att han skulle skritta istället för att takta och dansa fram. Härligt att han är så pigg och taggad.



En pigg och glad Harry


Försökte fånga måndagskvällens snöfall på bild, gick visst sådär 


Nu har min senaste investering till hästarna kommit på plats, en värmebalja. Skönt nu slipper jag iaf bära vattenhinkar stup i ett till en av hagarna. Hoppas att hästarna blir lika nöjda och dricker ordentligt nu när de serveras tempererat vatten. 



Testade att longera Maggie hemma på ridbanan. Gick skapligt men vi fick passa oss för de bitvisa isfläckarna under snön. Känns aningens stressande att vi hela tiden behöver åka iväg för att hålla igång hästarna ordentligt. Har inte haft orken att åka iväg de här dagarna som jag varit krasslig så därför provade vi att vara på ridbanan. Är väl inte helt ok att gnälla, vi har ju tillgång till skrittbandet vilket är fantastiskt mycket bättre än helvila. Så nä jag ska nog inte gnälla allt för mycket. 


Maggie kämpade på bra och lyckades hitta en bra balans trots att underlaget inte var optimalt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar