söndag 3 januari 2016

Smällkallt i snålblåsten

Hade jag inte vetat bättre hade jag efter den här helgen trott att vi emigrerat till Nordpolen. I lördags kom kyla tillsammans med blåsten. Inte så kallt egentligen, inte ens -5 men blåsten har gjort att det känts som -25. Suck, så drygt. Sorry men kan inte låta bli att gnälla lite.

Sedan hoppträningen i tisdags har vi hunnit med att fira nyår. Det var en trevlig tillställning med delar av familjen som är bosatta här nere  i Skåne, mysigt.

Nyårsdagen (fredagen) var det plusgrader och det gick att rida hemma på ridbanan. Innan vi tog tag i att rida våra hästar åkte vi iväg till stallet där våra kompisar, team Jepppson, har sin häst. De är bortresta och Wille skulle hjälpa dem att rida. Lilla Wille på stora Dudde, modiga unge. Dudde var pigg men skötsam. Wille tyckte det var kul att få prova att rida honom.

Stor och liten

Hemma började vi med att Wille hoppade Freddan. Det är mycket lättare att rida honom hemma när det inte är några andra hästar som han behöver fokusera på. Kommer att ta lite hjälp av Wille med hoppning av Freddan så här i början. Han är så inne i hoppningen och själv är jag lite ringrostig. Känns som att Freddan behöver en självsäker pilot på ryggen så här i början när han ska komma igång med hoppningen. 

Freddan var pigg och taggad och det gick superbra. Tror både han och Wille var lika nöjda när de var klara. Så kul, blir glad när jag ser att det funkar. Som vanligt hänger allt inom ridning till största delen på ryttaren. Så åter igen blir kontentan att det bara är att öva, öva och öva ännu mer.




Apropå att öva så tog jag tillfället i akt direkt. När Wille och Freddan var klara var det dags för Maggie och Harry. Wille är så gullig, han tyckte att jag skulle ta några språng med Maggie så att jag också fick hoppa. Något jag inte var sen att nappa på, här ska övas och vem passar det inte bättre med än finaste Maggie. 

Henne känner jag mig trygg på i hoppningen. Det var varken särskilt många språng eller högt men räcket låg iaf på dryga metern. Shit pommes frittes, tänk sån glädje av att få ta några språng med Maggie. Kände mig så där barnsligt lycklig som när man är liten på julafton och tomten kommer med önskeklapparna. 

När vi vaknade på lördagsmorgon hade vädret slagit om och det var både minusgrader och blåste rejält. Fy F A N säger jag bara, så drygt. Plockade fram de tjockaste vintertäckena jag hade till hästarna. 





Bandet fick motionera hästarna denna blåsiga lördag

Idag söndag hade vi riddate uppe i ridhuset med Linda. Jag red Maggie under tiden Wille red Harry. Eftersom Harry är under igångsättning så går han bara lätta korta pass så när Wille var klart med honom så böt vi. Han tog över Maggie och red klart henne och själv fick jag motionera till fots gåendes med Harry.






Hoppas ni alla haft en fin helg oavsett väder och vind!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar