tisdag 5 januari 2016

Dag 1 avklarad med Forever F I T C 9

Gav mig själv en klapp på axeln när jag gick och la mig igår kväll. Känner mig duktig som faktiskt klarade av första dagen med Forever Fit utan större problem. Nu är det bara 8 dagar kvar på min resa mot ett hälsosammare liv med Forever F I T C 9.

Det gick betydligt bättre med kaffeförbudet än jag först trodde. Jag ÄLSKAR kaffe och efter denna kickstartskur är kaffe något som jag inte kommer undvara även om det hittills gått bra att vara utan. Lite skit är det helt kart värt att få i sig ;-)

Började gårdagen med att fodra och släppa ut hästarna och sedan tog vi vår "långa" morgonpromenad med Ellie-doggen, den tar knappt 1 timme. En viktig del i programmet är att komma igång med träning. Något som jag känner kan bli ett problem för min del. Visst ställer jag klockan en timme tidigare på mornarna för att hinna med en långpromenad med hunden.

Men när jag sedan kommer hem från jobbet fylls tiden med att mocka och fixa stallet, motionera hästarna och några kvällar per vecka jobbar jag även på vår firma som vi har hemma. Det blir långa kvällar som det är och i bästa fall är jag hemma/inne igen någon gång mellan 21-21.30. Vart vill jag komma med detta? Jo att jag har svårt att se hur jag ska få tid till ytterligare en aktivitet, får kanske nöja mig med den träning som stallfix och ridning ger.

Såklart har jag känt mig hungrig under dagen men det har varit hanterbart. Som tur är finns det en liten lista i häftet med fria frukter och grönsaker som man får äta måttligt av. Räddningen blev några clementiner fördelat under dagen.

När jag kom hem från jobbet var Wille redan i full fart med att fixa stallet. Vi gjorde färdigt tillsammans och sedan lastade vi Harry och åkte upp till ridhuset. Sötaste lilla Harry är nu under igångsättning med lättare ridning fram tills återbesöket hos veterinären. Hoppas så att han ska ha svarat bra på behandlingen. Han är väldigt pigg och glad, så det känns bra!


Wille försöker lära Harry att det är öronen framåt som gäller när man blir fotad.

Ellie hängde med hon också

När vi kom hem igen var det middagsdags. Gaha på min meny stod det 30 ml alovera gel och ett stort glas vatten. Smaskens. Som tur var hade vi matrester till Wille, så slapp jag iaf stå i grytorna. Ytterligare en räddare för att inte känna ett allt för stort sug efter något att äta var att vi skulle upp ännu en vända till ridhuset.

På det stora hela gick det bra när vi var upp till ridhuset. Freddan är klart lugnast när vi är helt själva bara han och jag. Han blir stissig när det är flera hästar och i synnerhet om det galopperar nära honom eller om de är spralliga. Freddan blev lite halvtokig när en av de andra hästarna blev longerad och den var väldigt sprallig och busig. Lyckades få honom lugn och väljer att se det som bra miljöträning.

Maggie fick kämpa på med mycket galopparbete. Wille hade plockat fram några bommar och lagt ut som klockan. Mot slutet försökte han sig på att rida den i galopp på långa tyglar. Bitvis var Maggie riktigt samlad och fin men tror orken tröt lite för henne på slutet för hon gasade gärna på.

Imorgon återkommer jag med hur dag 2, dvs idag har förlöp på diet-fronten. Ha det gott tills dess!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar