torsdag 19 november 2015

En helt annan häst

Säsongens sista tävling för Wille och Maggies del  gick av stapeln idag, Flyinge Indoor.

För ganska precis ett år sedan var Wille, jag och min kära man och tittade på VW Grand Prix under Flyinge Indoor tillsammans med vår tränare Sofia. Tror inte att någon av oss då ens tänkte tanken att Wille och Maggie skulle rida i samma tävlingssammanhang ett år senare. Även om de inte rider Grand Prix så är det ändå inte som vilken tävling som helst. Tror ni förstår vad jag menar.

Wille kändes väldigt lugn och sansad inför uppgiften. Det var nog mest jag i vanlig ordning som var nervös och hispig. I och för sig tror jag att Wille kände en stor trygghet i att Sofia var med.  De kunde i lugn och ro gå banan medans deras hästskötare, dvs jag fixade med veterinärbesiktning osv.

Wille red fram en stund och sedan fick jag gå med Maggie så att de kunde titta på några ekipage innan det var dags för framhoppning. Maggie vart relativt snabbt lugn och avslappnad trots att det var rörigt och en massa andra ekipage över allt. Hon såg avspänd och fin ut på framhoppningen, hoppade fint.

Åh shit så nervös jag var när Wille och Maggie kom in på arenan. Trodde nästan att hjärtat skulle hoppa ur bröstet på mig. Wille hann precis visa Maggie alla hinder utmed sargen innan de fick startsignal. Jag såg direkt att det var en helt annan Maggie än förra helgen när vi var i Perstorp. Hon hade ett helt annat lugn. Hon är onekligen väldigt känslig för underlaget. Så fort hon känner att hon har bra fäste kan hon slappna av mer.




De gjorde gjorde en superfin runda. Detta var deras tredje 120 och deras andra inomhus. Att gå in på den arenan som den yngsta och troligtvis den minst erfarna ryttaren i klassen och göra en sån fin runda ger mig gåshud. Vad gör ett nerslag när det handlar om att skaffa just erfarenhet och rutin. Är så otroligt stolt över dem båda, vilken fantastisk resa de gjort på kort tid. Tävlingssäsongen fick en bra avslutning och nu väntar en lite lugnare period med fokus på markarbete. Ser så mycket fram mot tävlingssäsongen 2016.





Har sagt det förut men kan inte låta bli att upprepa mig. En av de största faktorerna till Willes framsteg som ryttare är det fina samarbete vi har med hans tränare Sofia. Hon har en fantastisk förmåga att coacha. Hon har en förmåga att plocka fram det bästa hos häst och ryttare och hon hjälper dem att utvecklas och växa. Med risk för att verka tjatig men jag är så tacksam för hennes engagemang. TACK SNÄLLA SOFIA!!

Nu håller vi tummarna för att det ska gå bra med Harry på söndag. Är ni i närheten av Flyinge på söndag eftermiddag kom gärna och heja på dem.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar