måndag 5 oktober 2015

Tävlingsfri helg!

På sätt och vis är det lite skönt när det är en tävlingsfri helg, blir lite tid till att fixa hemma eller göra något annat kul. MEN ändå så tråkigt, älskar att vara ute på tävling! Såklart blev det en massa häst iaf, bara för att det inte är tävling så är det inte hästledigt.



Det blev en mysig start på helgen, Wille och jag red ut med Maggie och Harry på fredagseftermiddagen



Därefter var det lilla Freddans tur att fortsätta sin tillvänjning att longeras med Pessoa-sele. Han är fortfarande bara under inskolning och joggade endast lite lättare. Han måste äta upp sig och få lite mer hull innan han kan börja jobba mer på allvar. 



Gott till kvällskaffet

Dyrast är inte alltid bäst 😉 Överlägset godaste vita chokladen finns att köpa för en spottstyver på Lidl!

 
Wille hade fullt upp på lördagsförmiddagen, han skulle motionera både Harry och Maggie. Båda hästarna trimmades på ridbanan efter att som seden bjuder blivit framskrittade en sväng ute först.


Wille och fina Harry ställde snällt upp för en bild
 

Vid lunchdags bar det av mot nästa äventyr. Wille hade fotbollsmatch och för en gångs skull hängde jag och Ellie med. Det var vackert väder, de hästar som skulle ridas hade Wille fixat så det fanns ingen anledning att inte hänga på. Mysigt att hänga med mina killar <3


Bästa hejarklacken


Som jag skrev i ett tidigare inlägg så gick det inte så särskilt bra för Wille och Harry på deras senaste tävling när vi var uppe i Båstad. Var iväg och fick hjälp med att kolla om det kunde vara något på tok med Harry tidigare i veckan men han visade inget. Vi bestämde oss då för att åka ner till ridhuset i Björka tillsammans med vår tränare för att se hur han var när Wille hoppade honom. Om det var så att Sofia kunde se något som verkar avvikande. Glädjande nog visade han inte något annat än att hoppa det kan han och ont verkar han inte heller ha däremot är han en något äldre herre som är en smula bekväm. Förhoppningsvis är detta en fas Wille och Harry ska ta sig igenom. Wille måste lära sig att göra det ännu mer på Harrys villkor och förhoppningsvis bjuder Harry till lite bättre då. Wille tänker inte ge upp!!

Maggie var också med. Som vanligt gjorde hon en kanonträning och kämpade på som aldrig förr. Som Sofia (vår tränare) säger, det går inte annat än att älska den hästen och hennes fantastiska inställning och hjärta. Hon gör verkligen allt för Wille och kämpar in i det sista. 

Ett litet smakprov från träningen med Harry..


..och en liten snutt på Wille och Maggie

 

På seneftermiddagen var det dags för Freddan att komma iväg på sitt första äventyr tillsammans med mig. Enligt hans ägare skulle det inte vara några som helst problem att lasta honom själv men man vet aldrig. Nya människor och annan trailer, tog det säkra för det osäkra och bad Wille vara med och hjälpa till. Freddan var precis så lättlastad som hans ägare utlovade, NICE, sånt gillas skarp. Vårt utflyktsmål var att åka ner till Ulrika i Tryde för att se hur Freddan tar sig an hinder vid löshoppning.

Syftet var på intet sätt att se hur högt han kunde hoppa eller jobba med hans teknik eller så utan bara se hur han tog sin an uppgiften. Han är fortfarande inte i form för att jobba. Det var mer att jag ville göra en check om hans hinderuppfattning. Har ju trots allt inte vare sig sett honom hoppa eller hoppat honom själv för den delen heller. 

Jag känner mig väldigt nöjd med vad jag såg, han är en käck gullig liten häst med en positiv inställning som jag tror kommer passa mig bra. Visst han är troligtvis ingen häst för de högre klasserna men å andra sidan är jag inte heller en ryttare för annat än de lättare klasserna. Känns som en bra matchning mao. 



Lastad och klar för avfärd


Duktiga Freddan






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar