fredag 16 oktober 2015

Det blir sällan som man tänkt sig

Lämnade Freddan hos Stall Håkanson på vägen till jobbet idag. Geschwint att lämna häst och trailer och sedan susa vidare till jobbet. Under tiden jag försöker göra nytta får pållen en kiropraktisk behandling av Svante Larsson. Sedan stanna till på väg hem och plocka upp lilla prinsen. Så långt, allt tipp topp.



Tyvärr var det Svante hade att säga om Freddan mindre kul att höra. Generellt spänd mer eller mindre i hela kroppen, framför allt i nacken, ryggen och si-leden. Stackars liten. Det var inte alls vad jag tänkt mig. Blev avrådd från att rida honom och bara jobba honom från marken tills han dels lagt på sig lite mer, dels blivit mer avslappnad och framför allt mer musklad. Visst var jag medveten om att han är en "projekt-häst" och inte en klar tävlingshäst MEN att ridningen var så långt bort hade jag inte tänkt mig.

Efter en inre överläggning med mig själv kom jag fram till att jag gillar projekt och att jag faktiskt lyckats väldigt bra tidigare, tänker på Maggie som jag köpte som en projekt-häst för fyra år sedan. Att hon skulle utvecklas till det hon är nu trodde jag aldrig. Inget är omöjligt, det har hon lärt oss. Gillar redan Freddan väldigt mycket, han är en sån go individ och jag har bestämt mig för att behålla honom trots dagens besked och ge honom en chans. En chans att återhämta sig och utvecklas på sina villkor. Det får ta den tid det tar.

Som sagt det blir sällan som man tänkt sig, på gott och på ont. Nämnde Maggie och hennes utveckling, den har inte blivit som jag tänkt mig. Kunde inte i min vildaste fantasi föreställa mig att hon skulle hoppa så fint och högt som hon och Wille gjorde på hoppträningen i kväll. Galet imponerad av dem som  ekipage, de tar fram det bästa hos varandra. Ytterligare en viktig faktor i deras utveckling är som jag nämnt flertalet gånger, vår tränare Sofia som coachar dem. Hon har en förmåga att plocka fram det bästa hos häst och ryttare.



Wille & Maggie hoppar drygt 140 cm


Harry var också på g och hoppade fint. Wille kände sig supernöjd med honom och sig själv på dagens träning. Blir så glad och hoppas att det lossnat för dem nu. Är galet förtjust i vår söta fina ponny.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar