torsdag 1 oktober 2015

Småskutt

Började med att åka iväg direkt med Harry när jag kom hem. Ville få hjälp att kolla honom så att det inte var något jag missat, nån känning eller så kanske?! 

Med tanke på att de vägrade ut sig i bägge klasserna ville jag som sagt kolla upp honom. Nej inget märktes, skönt på sätt och vis. Bara för Wille att träna på och se om det lossnar för dem.

Lilla Freddan har ett lugnt schema som den nykomling i stallet han är. Tanken är att han ska få bo in sig i lugn och ro. Komma in i våra rutiner och förhoppningsvis börja lägga på lite hull. Introducerade honom för pessoa-longering. Satte selen väldigt löst så att han fick vänja sig vid den. Lät honom sedan "lufsa" och känna sig för. Han var duktig. Ytterligare en anledning till att jag ville lina honom är att jag ville få en känsla för hans inställning till nya saker/miljöer och samtidigt jobba. Även om jag inte krävde direkt något av honom så gillade jag hans inställning. Detta kommer förhoppningsvis bli super med lite tid, bättre hull och mer muskler. Jag gillar projekt så i det här fallet gör det inte så mycket att han inte är "en färdig" tävlingshäst.

Det är vägen som är mödan värd

 ”Nog finns det mål och mening i vår färd – men det är vägen, som är mödan värd.” (Karin Boyes dikt)




Freddan

Även om det är Wille som tävlar Maggie så hjälps vi åt med ridningen och idag var det min tur. Jag har alltid tyckt väldigt mycket om att rida henne från första dagen hon kom till oss. Just nu är hon om möjligt ännu roligare att rida. Det har hänt så mycket och hon är i sån fin form. Det som tidigare var svårt blir lättare och lättare. 

Jag har inte hoppat sedan det blev bestämt att Wille och hon skulle gå Skånska Mästerskapen. Saknar det mycket. Vi håller oss till vår plan att det bara är Wille som hoppar henne så länge det är han som tävlar henne: MEN att ta några små skutt kan knappast kallas hoppning. Små skutt var just det vi ägnade oss åt idag, Maggie och jag. Obeskrivlig lycka, som jag älskar denna häst. Hon fick mig att känna mig duktig, som att jag inte gjort annat. Hela ridpasset andades lekande lätt.


Redo för ett kvällspass på ridbanan

Maggie blickar ut över vyerna och beskådar månen som lyser röd och fin borta i pereferin

Våra småskutt-hinder

Eftersom jag hade fullt upp med hästarna från det att jag kom hem från jobbet tills det mer eller mindre var läggdags hann jag knappt sakna mina killar som var iväg och kollade på någon fotbollsmatch i Malmö och när de kom hem var det ytterligare någon "stor och viktig" match på TV som skulle beskådas från soffan. 

Hoppas ni också haft en bra dag och kunnat njuta av det fina vädret!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar