lördag 26 september 2015

En vanlig vecka, eller kanske inte helt som vanligt

Fullt upp som vanligt men ändå några lugnare kvällar så skulle jag kunna summera den gångna veckan. Den här veckan har pappas sambo varit bortrest vilket har inneburit delad pappa-vårdnad för mig och min bror. Är så tacksam över att jag har min kära bror, känns så skönt att han honom att dela ansvaret med. 

Inser att jag har mycket att vara tacksam över. Även om det inte alltid känns så. Som att min älskade man hjälper mig med hästarna när jag bor med pappa. Ni som känner oss vet att Cobbe inte är någon hästkille men för er andra kan jag berätta att han vanligtvis lyser med sin frånvaro i stallet.  

Han har på egen hand tagit hand om morgonrutinerna i stallet, fodrat, satt på täcken och tagit ut dem i hagen. Inte illa. Sen att vi kanske borde ha en liten kurs i hur täckena ska sitta är en helt annan sak. Inte så lätt med alla remmar och snören ;-)

De kvällar jag bott hos pappa har inneburit helt andra rutiner än vanligt för mig. En shoppingtur till matbutiken och soffhäng framför TVn. Inte min grej att ligga på sofflocket men skönt någon gång då och då. I och för sig har jag inte bara legat på sofflocket, det ska fixas med middag, mediciner och sprutor. Fixas kvällsmackor, ja gud vet allt. Kan inte låta bli att tycka det känns lite udda att vara som en förälder till sin egen förälder. Vänjer mig kanske så småningom.

I tisdags var Wille och jag och provred en fullblodsvalack f 2007. Ingen färdig tävlingshäst men en väldigt trevlig och personlig häst. Vi fattade båda tycke för honom så om allt går som det ska kommer han hem till oss på måndag kväll. Förhoppningen är att han ska bli min nya tränings- och tävlingskompis. Ska bli så kul att ha ett "projekt" att jobba med. Lite som att ha en unghäst men ändå inte om ni förstår hur jag menar. 

I torsdags var det dags för Wille att hoppträna med båda hästarna. Med båda hästarna låg fokus på serier och bomövning. Öka och minska antalet galoppsprång. Wille fixade det bra med båda två. Blir nästan lite avis för att han får det att se så lätt ut.




Fick även rapport i torsdags kväll på Indra-fronten. Hon hade tillsammans med sin ryttare varit med på hoppträning. Hon hade varit lite stökig i början under uppvärmningen men när det kom till hoppningen var hon duktig. Låt oss hoppas att hon taggar ner och sköter sig hela träningspassen fram över. Hur som helst så är det kul att se att hon är på gång i hoppningen igen.




Lite ridning har det blivit för min del under veckan. Har trimmat en del, ridit ut med våra nya grannars stalltjej. Alltid trevligt med sällskap även om jag inte förstod särskilt mycket av hennes danska. 



Idag har vi varit på tävling i Båstad med Harry. Gick inget vidare. Lägger det till handlingarna och kan konstatera att erfarenhetsbanken blivit påfylld. Bara hem och öva vidare och komma igen. 

Vi hade väldigt mysigt i det fina vädret iaf

En besviken Wille efter rundan - på väg att skritta av.

Vi var trots den långa restiden hemma i skaplig tid så att jag hann rida Maggie. Vi tog ett joggingpass på travbanan. Hon var spänd men kunde slappna av mer och mer ju längre vi kämpade på.  


Nöjd ryttare-selfie

Även hingstarna fick komma in en sväng på kvällskvisten och bli lite ompysslade. Calvados har fått mugg :-( Så jäkla tradigt. Medans jag fixade med det passade Wille på att träna på att kratsa hovarna på Zlatan. De är väldigt duktiga små killar vi har. Trots deras långa sommarlov kommer de ihåg att man måste vara skötsam och stå fint på stallgången när man blir ompysslad.







Nu har vi krupit ner i sängen i gästrummet för sista natten hos pappa för den här gången. Sov gott på er och hoppas ni alla haft en bra vecka. 











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar