onsdag 12 augusti 2015

Lånat ut min häst

Av någon anledning brukar jag sällan uttala våra målsättningar med ridningen och tävlandet "offentligt" (läs skriva om det i bloggen).  Självklart pratar vi med våra tränare osv om det och till de närmsta men sällan mer än så. Gissar att jag utan att jag vill erkänna det vare sig för mig själv eller någon annan heller för den delen är rädd för vad "folk" ska  tycka. Tänk om vi inte lyckas eller om det av någon annan anledning inte blir så som vi sagt. Då blir på något sätt misslyckandet större än om målen aldrig "avslöjats".

Egentligen försöker jag leva efter devisen, sköt dig själv och skit i andra. Lev ditt eget liv och låt andra leva sitt som de behagar dem. Om jag nu tänker så för egen del varför då bry sig om vad andra tänker/tycker. Förhoppningsvis har alla andra fullt upp med att leva och njuta av sina egna liv och bryr sig troligtvis föga om huruvida vi lyckas med våra mål eller inte...........

Wille vill massor med sin ridning, han siktar mot stjärnorna. Han har lånat Maggie av mig ett par tävlingar (vi har ridit en klass var) men inte ridit henne speciellt mycket mer än så. Tror att han fått lite blodad tand av framgångarna. Han har tävlat henne tre gånger totalt och blivit placerad två gånger.

Hans målsättning utöver att han vill kvala till MsvB med Harry är att rida Skånska Mästerskapen både med Harry och Maggie. En tävling som går av stapeln första helgen i september så det är inte så särskilt lång tid tills dess. Inser att om han ska ha en fair chans att reda ut det med Maggie så måste han rida henne mer än han hittills gjort. Dessutom blir det schysstast både mot honom och Maggie om det bara är han som tävlar henne fram tills dess.

Så långt i resonemanget känns det ok för mig men vad blir konsekvensen av detta för min egen del? Såklart vill jag som mamma göra allt jag kan för mitt barn MEN innebär det att jag ska låna ut min älskade häst? Hur blir det då med min egen ridning, tävlande och mina egna målsättningar? Ska jag bara droppa det för att Wille "fått för sig" att han vill tävla storhäst? Behövde inte fundera särskilt länge innan jag kom fram till svaret, såklart ska han få låna henne fram tills tävlingen är genomförd. Såklart ska han få en chans att prova och se om det går.

En av utmaningarna med starta med Maggie i Skånska Mästerskapen är att hon som högst gått 1,05 på tävling. Hon är med andra ord inte en särskilt rutinerad tävlingshäst. Vi, hon och jag har mest skvalpat runt i de lägre klasserna. Jag älskar henne över allt, hon passar mig och mina mål perfekt men hon är ingen häst för de högre klasserna. Nu är det inte några gigantiska hinder de ska ta sig över men det är trots allt 1,15.

Såklart hade det varit bättre om Wille haft möjlighet att tävla med en häst som gått lite högre klasser, en rutinerad läromästare. Nu finns inte den möjligheten, vi har de hästar vi har och får således hålla till godo med dem. Klart att jag vill stötta honom och låta honom prova om det går. Så från och med nu är min uppgift att hjälpa till att rida Maggie men Wille är den som tränar och tävlar med henne. Helt plötsligt har jag lånat ut min älskade häst. Vad gör man inte för sina barn?!

Idag hade han markarbete/gymnastikhoppning med båda hästarna för Sofia. Det är verkligen både lyxigt och bekvämt när tränaren kan komma hem till oss istället för att vi alltid ska åka iväg. När jag kom hem från jobbet var de redan klara med Harry och skulle precis börja med Maggie. Kul att jag han titta när han red en av hästarna.

Filmade en liten snutt. Maggie lägger in lite extra träning och kör förvänd galopp, något Wille inte tar någon större notis om utan bara fortsätter att genomföra övningen. Undrar om killar tänker annorlunda än tjejer. Hade det varit jag som red så hade jag förmodligen börjat mecka direkt. Trixa och fixa. Wille däremot bara rider vidare och anser att det är Maggies problem om hon väljer att gå i förvänd galopp eller korsgalopp för den delen. Hans fokus är uppgiften.


 

På torsdag är det dags för hoppträning, något jag tyvärr missar eftersom de ska träna mitt på dagen och jag inte har möjlighet att vara ledig från jobbet.

Fortsättning följer, håll gärna tummarna ni också för att det går vägen för Wille och Maggie. Såklart även att det går bra med Harry och att de når sina mål tillsammans.

2 kommentarer:

  1. Duktiga Wille! Bra beslut! Håller tummarna för Wille! vet precis hur du känner, står ju själv utan häst helt för första gången på över 15 år och kommer på mig själv med att leta ponny istället... :)

    SvaraRadera
  2. Tack Catta 💖 Lycka till med jakten efter en ponny till din lilla prinsessa, kram

    SvaraRadera