torsdag 23 juli 2015

Tagit hjälp

Egentligen borde jag kanske ha tränat själv, dvs inte stått på backen och tittat på när hästarna tränades. Jag behöver massor av träning men jag tror att det kan vara bra att ta hjälp av sin tränare med att någon gång då och då rida ens hästar.

Min uppfattning är att det borde vara lättare för tränaren att hjälpa när han/hon själv känt hur hästen är och inte bara sett den från marken. 

Just den här veckan passade det riktigt bra att låta vår tränare Sofia rida hästarna. Wille är som tidigare nämnt på semester hos min mamma och det är inga tävlingar inplanerade på ett par helger så jag får överleva utan att hoppträna själv. Vill gärna se hur Maggie är när hindren blir lite högre mot vad hon är van vid. För att inte riskera att sätta henne på något sätt i skiten, vilket mycket väl skulle kunna hända om jag skulle prova som är en chicken när det kommer till höjder, är det bättre att Sofia gör det.

Först ut var Harry. För hans del var inte hoppning aktuellt, vi vet att han kan, däremot behöver vi hjälp med markarbetet. Han behöver bli mjukare och lugnare, vila bättre på stegen. Det blir gärna att han taggar till så fort han rids där det är hinder. Som att han bara går och väntar på att det ska bli hoppning.

Finns det något bättre än att beskåda när en duktig ryttare rider ens häst och den bara gör allt rätt och går hur fint som helst. Det om något är inspirerande och gör att jag själv vill träna, träna och träna ännu mera för att bli en bättre ryttare. Vi var båda nöjda, både jag och Sofia med Harry när de var klara. Mission completed så att säga.

 
Finaste Harry och Sofia
 
 
Maggie fick däremot hoppa, vilket hon gjorde bra. Det var ingen tvekan hos henne även om hindren var högre än vad hon är van vid. Kan inte låta bli att beundra Sofia för hennes mod. Att bara hoppa upp på en häst hon bara suttit på någon gång innan för länge sedan och styra mot högre hinder än vad hästen är van vid. Tufft gjort tycker jag. Nu vet både jag och Maggie att hon, Maggie alltså, kan hoppa högre än dryga metern som vi brukar. Nice!
 
 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar