söndag 1 februari 2015

En ljusglimt i en annars dyster tillvaro


Panik, hat, ilska och en stor hjälplöshet är känslor jag sedan i torsdags kämpar med att tackla. Tror jag har fyllt en hel pool med tårar.

I torsdagskväll när vi håller på att göra iordning hästarna för att åka på hoppträning ringer telefonen. Känner att jag måste svara även om vi är sena och har bråttom. Rösten i andra änden säger det jag absolut inte vill höra. När jag har lagt på luren känner jag snabbt hur allt snurrar runt i skallen på mig och jag får fullständig panik, skriker rätt ut som ett litet barn. Allt känns så overkligt, min pappa har cancer. Va fan... sånt drabbar ju bara andra!

Visst han är inte purung men 70 är ingen ålder idag. Cancer är en jäkla skitpest som bara går in och tar över allt utan att fråga om lov och dessutom är man helt maktlös. Jag brukar inte slänga mig med ord som hatar men i detta fallet känns det nästan som en underdrift. JAG HATAR CANCER! Har svårt att ta det till mig och tror inte jag riktigt fattat det än.

På något sätt lyckas vi fixa iordning hästarna och komma iväg på hoppträning. Ville inte avboka med tanke på att Wille skulle tävla i helgen. Vi torkar tårarna och bestämmer oss för att försöka fokusera på träningen.

Wille och Powie gjorde en kanonträning. Så imponerad över hur han lyckas ta sig samman och göra en sådan superbra träning trots chockbeskedet.


För mig och Maggie gick det relativt bra, känner mig mer än nöjd med tanke på omständigheterna. Vi jobbar fortsatt med gymnastik- och stärkande övningar.

Sedan beskedet i torsdags är allt bara som ett enda virrevarv av tankar och känslor, hoppas fortfarande på att jag ska vakna och att allt bara är en ond mardröm.

En ljusglimt i mörkret var dagens tävling. Årets första för Wille och hans ponnyer och framför allt debut med Harry. Startiden var ändrad från kl 9 till kl 8 och med tanke på att det är dryga timmens körning till Lillhagen var det bara till att ställa klockan tidigt, 04.50.

I första klassen, en lätt C startade han först med Harry. De gick in och gjorde en superfin runda, dubbelnolla. Gissa om jag var nervös.



Han startade sist i klassen med Powie. Om jag var nervös när han gick in med Harry så var det bara förnamnet i jämförelse med vad jag var när han och Powie gick in. Lyckan när han rider felfritt och är dubbelnolla även med henne har inga gränser. Vilken revansch! Så härligt att han äntligen fick pay back på allt slit han lagt ner. Duktiga unge.


 
 
Planen var redan från början att bara fokusera på att få bra rundor, rida på säkerhet och inte satsa på att få bra tid. Visst hade de varit roligt om de hade blivit placerade men nu kom han precis utanför placering med båda. För oss är dessa två rudor där båda ponnyerna är dubbelnollor högsta vinsten. 
 
 


Wille och Harry


Wille och Powie
 
 
För Powies del var det bara en klass som gällde men Harry gick även LB, Willes första LB. Harry var grymt taggad och blev lite stark vilket resulterade i ett pet och ett stopp. Förutom det så var det en fin runda och Wille var superduktig. Harry är ingen lättriden ponny och Wille har inte haft honom så länge. Han får sätta upp felen på lärokontot och kommer med tiden lära sig hur Harry fungerar och hur han ska rida honom i olika situationer. Tror att det kommer bli super med tiden när de lärt känna varandra lite mer. Wille är så glada för att Harry har kommit till oss.
 
Kan inte låta bli att säga att det var flera som berömde Wille och tyckte att han red snyggt och prydligt och att han var duktig. Blir så glad när både folk man känner och de man inte känner spontant berömmer ens barn. Denna dagen har verkligen fått Wille att växa flera meter.
 
 
Väl hemma igen och när stallet var fixat var det äntligen min tur att få lite terapi, bästa tänkbara faktiskt. Ett ridpass med min bästa Maggie. Vi började på ridbanan som fortfarande trots snöandet är mjuk och ridbar. M kändes sådär mjuk och fin redan från start. Om det inte vore för att jag hade massor av saker som skulle hinnas med hade jag nog suttit kvar där uppe på hästryggen än. Så härlig känsla fick jag idag. 




Avlutade med att skritta ut en runda
 
Hoppas att ni alla haft en härlig helg och ta hand om er och ge era nära och kära en extra kram <3






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar