måndag 19 januari 2015

Ledig helg

Ledig helg innebär inte direkt att helgen tillbringats på sofflocket men däremot har jag varit ledig från det jag numera kallar jobbet, dvs hemtjänsten i Ystad. "Jobbet" hemma med vårt familjeföretag finns alltid som en del av min tillvaro men det är inte vad jag kallar jobbet i dagligtal längre.
 
Wille har ägnat mer eller mindre hela helgen åt att tillskansa sig teoretiska kunskaper kring tävlandet i form av Grönt Kort kurs nere på ridklubben. Måste säga att det är oerhört schangtilt av klubben att bjuda alla sina unga medlemmar på kursavgiften. Det händer nästan aldrig att något som har med hästar att göra är gratis så det tackar vi särskilt för.
 
I lördags passade jag på att rida Maggie på eftermiddagen när det fortfarande var ljust. Njöt av att kunna rida hemma på ridbanan utan att varken frysa arslet av mig eller bli våt av ett ständigt strilande regn. Snacka om lycka. Ridpasset i sig gick väl lite si så där. Värken i nacken/ryggen/axlarna gjorde sig lite väl påmind för att det skulle kännas riktigt bra. Hur som njöt jag av att bara få sitta på hästryggen.
 
 
 
 
Avslutade med att skritta ut vår lilla trekantsrunda runt vinterhagarna
 
 
 
Så härligt att solen kämpade sig fram en aning
 
 
I söndags fick jag och Maggie sällskap på en härlig uteritt på förmiddagen av Anne och hennes nya prinsessa samt Carl-Philip och hans ponny. Trevligt med sällskap och dessutom var båda deras hästar väldigt coola uterittshästar vilket inte Maggie brukar vara. Sällskapet passade henne bra och hon taggade ner en aning.
 
Brukar inte rida Maggie med gramantyglar särskilt ofta och har aldrig ridit ut henne med det men bestämde mig för att testa och se om det blev någon skillnad. Svårt att säga om det var gramanen eller sällskapet som gjorde henne lugnare men min känsla var att hon inte stirrade fullt så mycket som hon brukar. Ganska nice med en hyffsat avslappnad häst, så jag kommer nog att prova det även nästa gång det blir uteritt igen. 


Anne och Xena


Carl-Philip och Silver


Gänget
 
 
När Wille kom hem från kursen på kvällskvisten var det full aktivitet i stallet vilket jag fullkomligen älskar. Tur att åtminstone belysningen på halva ridbanan funkar så att vi inte behöver köra iväg till ridhus varje gång vi ska göra något med hästarna.
 
Powie longerades


 
 
Wille red Harry


 
 
Indra fick jobba i Pessoaselen
 
 
 
 
När hästar och stall var färdigt hägrade en stunds soffhäng med bästa Ellie-doggen innan det var dags att nanna kudden. På måndag morgon fortsätter äventyret med nya arbetsuppgifter på jobbet och klockan ringer redan 04.50



 
Puss och god natt!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar