fredag 16 januari 2015

Härliga regnfria fredag

Det är fredag, jag kom upp när klockan ringde 04.50 Nice att inte försova sig. Visserligen är det inget som brukar hända men av någon anledning är jag livrädd för att det ska ske. Blir alltid lika glad när det inte sker.

Alla morgonrutiner gick som vanligt som på räls, hästarna gick snällt ut till sina gyttjebad hade svårt att hitta en någorlunda stor ö i sjöarna att servera deras frukosthö på. Är sjukt trött på allt regnande, våra hagar liknar mer ett skärgårdslandskap med vatten och öar än Skånsk lantidyll.

Fick med mig frukost på bilresan som jag intog utan att spilla, inte dåligt. Även om det fortfarand känns lite rörigt i kolan med allt nytt på jobbet så är det så otroligt roligt och spännande. Tiden rusar förbi, känns som jag knappt hann komma dit innan det var dags att åka hem igen - slutade tidigt.

Hämtade upp Wille efter skolan. När vi kom hem var hästarna lunchade och hela stallet var fixat = hela eftermiddagen kunde ägnas åt hästarna. Vilken lyx, tack snälla Josse! Vi började med en härlig uteritt med Maggie och Powie. Det finns trots allt vissa fördelar med allt regnande, en av dem är att grusvägarna är tillräckligt mjuka för att det ska gå att trava och galoppera på dem. Något vi passade på att göra.



När vi var tillbaks var det Indra och Harrys tur. Medans Wille och Harry gick ner till hästgymmet hos grannen för ett pass på skrittbandet gick Indra och jag ut till ridbanan. Som tur var fanns det en liten del även på den som inte stod under vatten, sådär lagom stor för att det skulle funka att longera. Idag var det Indras andra gång med pessoaselen.




 
Blir så glad när jag skriver om det för det gick så otroligt bra. Hon jobbade på så avslappnat, såg ut som att hon verkligen gillade det. Jag trodde nog att hon skulle känna sig trängd och protestera, tänk så jag misstog mig. För att minimera att longeringspassen blir för enformiga har jag lagt upp en plan  med olika moment för olika pass. Idag var fokus på att i trav få henne att söka sig framåt neråt och hitta en bra arbetstakt.

Efteråt fick hon en anrika-massage på ryggen av Wille. Ja apropå Wille kan jag inte låta bli att både glädjas och bli stolt över hur duktig han har blivit med hästarna. Att ta in fölisarna från hagen själv fixar han galant, lika så fixar och donar han helt obehindrat med Indra och hon är verkligen inte den lilla hästen. Duktiga unge!



Nu när vi är klara med hästarna och de har kommit in i stallet, blivit ompysslade och fått mat är det dags för oss att ha fredagsmys. Känns nästan overkligt att det gått en hel dag utan en minsta droppe regn. Detta måste nog summeras till en av det bättre fredagarna hittills det här året ;-)

Trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar