söndag 23 november 2014

Tävling - det går på rätt håll

Efter att Wille och Powie haft ett uppehåll i tävlandet sedan sista omgången av Allsvenskan var det idag dags igen. Att tävla de lägre lokala klasserna är lika med att gå upp i ottan, ingen höjdare om man som vi är morgontrötta men bara att bita ihop. När man väl kommit  upp och sitter i bilen med mysfika/frukost och är på rull är det redan glömt. Ytterligare en fördel med de tidiga mornarna är att det knappt är några bilar ute på vägarna. Tog ca 1 timme att köra ner till Lillhagen (Höllviken).

Min kompis som är sadelutprovare skulle också dit med sin dotter och tävla så vi fick leverans av Powies nya sadel dit. Smidigt! Tror Wille är glad nu när barbacka perioden är över. Sadeln låg som en smäck och både häst och ryttare var nöjda.

Både Wille och Powie var taggade och Powie har varit väldigt positiv på de sista hoppträningarna men jag var ändå sjukt nervös. Såklart hoppades jag på att det skulle gå bra men visste ändå att det lika gärna kunde gå som det gjort tidigare, dvs åt skogen.

Första klassen, en LD gick superbra. Powie var pigg och alert och väl framme. Tyvärr fick de ett retligt pet. Wille blev sjukt besviken till en början, tyckte att det var pinsamt. Såklart förstår jag att han blev besviken men jag tycke att de var superduktiga och det var en helt annan ponny än på tidigare tävlingar. Otroligt roligt att se.
 
 
Ute på framridning/framhoppningen
 
 
När vi är påväg in till framridningen kommer det fram en kvinna till mig och frågar om vår ponny möjligtvis heter Funny Powie Tölo. Javisst gör hon det svarade jag lite snopet. Hon såg nog hur förvånad jag blev för hon var snabb att säga att de hade varit och provridit henne men tyckte att hon inte var tillräckligt framåt.
 
Efter att de sett båda Willes rundor kom de återigen fram till mig och sa att ja hennes framåtbjudning är det då inget fel med och hälsa din son att han rider henne väldigt bra. Shit vad både glad och stolt jag blev. Roligt med människor som vill bjuda på vad de tycker och framföra beröm till främmande människor.
 
Ja just det, den andra rundan en LC med två faser gick relativt bra den också. De var felfria i grundomgången men till första hindret i omhoppningen blev Powie stark och sprang vid sidan om hindret. När de kom nästa gång blev det stopp igen. Nej nej nej var min enda tanke, inte nu igen men Wille gav sig inte och resten av rundan var super. Visst hade det varit roligare om de hade blivit felfria men med tanke på hur Powie varit på tävling tidigare så är detta en oerhörd förbättring. Det är bara att kämpa vidare och nu är ju förutsättningarna betydligt bättre med en sadel som ligger bra.
 



Första rundan

 
Andra rundan
 


När vi kom hem var det stallet som skulle fixas samt att trailern behövde en storsanering från den gröna beläggning som den fuktiga hösten försett den med. Ren och snygg blev den men shit vilken tid det tar. Eftersom jag både skulle hinna med att rida och kvällen var bokad för Tacodinner med goda vänner så få insidan sparas tills en annan dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar