fredag 28 november 2014

Hoppträning hemma med Harry

Vi var nog lite extra taggade allihopa inför dagens hoppträning, Wille, jag och vår tränare Sofia. Så spännande första träningen hemma med Harry för vår egen tränare. Visserligen har ju Wille hopptränat med Harry flera gånger tidigare men det har varit för ägarnas tränare, som känner honom väl.

Med Maggie är fokus att bygga styrka nu under vintersäsongen inför nästa år. För min egen del gäller det att skapa självförtroende och tilltro på mig själv. Jobba med att behålla lugnet.

Sofias upplägg av träningspasset innehöll  övningar som gav allt det vi behöver. Styrketräning för Maggie i form av upphöjda bommar på volt, studsserie och hinder på volt med bom framför och bakom. För min del räcke med tre galoppbommar innan och en efter. En linje med oxer, fem galoppsprång sedan ett räcke. Fick hjälp att skapa självförtroende av en upphöjd bom två galoppsprång före oxern. Kände att jag lyckades bra med att behålla lugnet = ger mig bättre självförtroende. Detta var en av våra bättre träningar, så nöjd.

Hur gick det då för Wille och Harry? Lägger upp en filmsnutt så får ni själva se. För egen del är jag både stolt, imponerad och en smula avundsjuk. Tänk att kunna ställa om sin ridning så snabbt, Powie och Harry är två väldigt olika typer av ponnyer som dessutom kräver lika mycket olika ridning. Jag är övertygad om att det är mycket utvecklande att rida flera olika hästar. Ska bli spännande att följa hans utveckling med Powie och Harry.


 
 
Även om Powie fick stå över hoppträningen idag så innebar inte det att hon fick vila. Wille jobbade med ungefär samma övningar som vi gjort på träningen med henne men på egen hand. Wille tyckte att hon var väldigt positiv och glad idag. Kul att det fortsätter att lossna med henne. 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar