torsdag 15 maj 2014

Lättad

Wille har fått känna av den bittra smaken av motgångar. I söndags var det dags för hopptävling igen för Wille och Powies del. Sist de tävlade gick det tyvärr inte så bra :-( Självfallet var min förhoppning att det skulle gå bättre den här gången.............nu var ju tyvärr förutsättningarna om möjligt ännu sämre. Som jag nämnt tidigare så är Lomma verkligen ingen hit om det regnat.  Om både framhoppning och tävlingsbanan var blöta och kladdiga på lördagen när jag och Maggie var där så var de ännu värre i söndags.

Lagom tills Wille var inne på framhoppningen öppnade sig himlen och regnet öste ner. Vi blev mao både dyngsura, leriga och kalla :-( Powie var inte alls på G och båda rundorna talade hon tydligt om att detta var inget för henne och de stannade ut sig. Wille var både ledsen och besviken.

Gråtandes säger han: -mamma det går ju aldrig bra längre! Nu är det som när jag hade Kalle.

Försökte trösta och peppa honom. Inombords snurrande bara en tanke. Måtte hon inte bli en stopper. Förhoppningsvis är det underlaget hon protesterar mot för på träningarna går det nästan lite för bra. Dyker sällan upp några större problem som de kan öva på att lösa.

Hur som helst så blev kontentan att Wille fick öva på att tackla motgångar och vi bestämde att han skulle prova att hoppa henne lite själv hemma och se vad som händer. Något han övade på idag. Eftersom jag var på jobbet fick han inte hoppa så högt och inte heller muren som de kraschade på sist de hoppade hemma. Hade koll på dem genom fönstret i köket på jobbet.


 
 
 
 
 
Blev så otroligt lättad när jag såg dem segla hur lättvindigt som helst över hindren. Fanns inte en tillstymmelse till att hon skulle stanna. Så förhoppningsvis var det underlaget i Lomma hon inte gillade. Håll nu tummarna för att det går bra för dem på nästa tävling! Wille behöver lite flyt för att inte tappa självförtroendet.

När det väl var min tur att rida efter jobbet fick vi sällskap av min kollega Jullan och hennes häst Loka. Trevligt, väldigt länge sedan vi red tillsammans. Roligt att se hur musklad och fin Loka blivit. Maggie kom loss snabbt och vi jobbade lite med att galoppera på halvlånga tyglar utan att hon tappa formen eller takten. Hon vill gärna öka tempot när jag lättar men jag vill få henne att "ligga kvar" i samma takt och tempo även om jag lättar. Gick riktigt bra igår tom när vi vände snett igenom.
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Provred Loka en sväng i galoppen. Kul! Vi avslutade med att skritta ut en sväng, eller rättare sagt jag var bekväm och åkte häst medans Jullan var flitig och traskade på till fots.

Pysslade om Norma lite extra idag när jag tog in hästarna. Fölningen är beräknad idag men jag tror inte det kommer något föl i natt. Det är bara en liten föraning till vaxproppar och mjölken är allendes
för blaskig.

Satte för säkerhetsskull på henne fölvakten och ställde in ett flertal alarm på mobilen så att jag kan hålla koll på henne om i fall att under natten. Man vet aldrig. Hoppas, hoppas den kommer snart och att allt går vägen. Är nog väldigt nojjig inför årets fölningar med tanke på att sist vi fick föl så var fölungen dödfödd. Vill så otrolig gärna att det ska gå bra med årets fölisar. Håll tummarna för oss är ni gulliga!


Fina Norma
 
Nyfiken i en strut på vad som döljer sig där inne ;-) 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar