tisdag 25 mars 2014

Uppdatering sedan sist

Har varit dålig på att uppdatera, inte för att inget hänt utan mer för att tiden runnit ifrån mig.

I lördags fick både Maggie och Powie helvila, jag hade fullt upp med att stada, fixa och förbereda inför kvällens kalas. Cobbe har fyllt år och Limpan fyllde igår så vi gjorde två flugor i en smäll och hade ett gemensamt kalas för dem med släkten.

Förutom att fixa inför kvällen gick en stor del av dagen åt att hänga med min vännina Anne till Trolleholm på hopptävling. Så roligt att hänga med och vara "hästskötare" och se hennes utveckling sedan förra gången jag hängde med henne. Årets tävlingsdebut gick strålande för dem, ett pet i första klassen och sedan dubbelnolla i andra klassen. Grattis, bra jobbat!

Eftersom jag kom hem mer eller mindre samtidigt som gästerna hade Wille, Limpan, Mickan och deras respektive hjälpt till med det sista "mat-detaljerna" inför kvällen. Så trots att jag varit borta mer eller mindre hela dagen var allt klart när gästerna anlände. Som vanligt blev det en toppenkväll och gästerna uppskattade maten.

söndagen åkte Wille och Cobbe iväg tidigt på fotbollscup. Kvar hemma var jag, Limpan och hennes kille Andy. Vi bytte lite tjänster Andy och jag. Han svetsade ett fäste på ringvälten och jag sydde/fållade hans sovrumsgardiner. Bra byte tycker jag.

Limpan lånade Powie av Wille och Andy lånade Maggie för ett ridpass på ridbanan. Limpan blev superförtjust i lilla prinsessan och tyckte det var en toppenponny Wille valt. Kul.

Andy är INGEN ridkille men både modig och tuff som både travade och galopperade. Maggie var riktigt skötsam och höll sig skapligt lugn. Jag hoppade upp och red lite när Andy ansåg sig vara klar. Vi avslutade med att skritta av runt åkern, Limpan och jag till häst och Andy och Ellie fick använda sina egna ben att gå med. Så mysigt att hänga lite med dem och att vi dessutom ägnade oss åt hästarna var verkligen en extra bonus.





På seneftermiddagen åkte jag till Powies gamla stall och gjorde upp "affären" med ägarna och fick med mig de sista sakerna till henne hem. Så skönt, nu är hon vår helt och hållet. Nu är det vi som bestämmer och hon är Willes så länge han själv vill.

Vid lunch i måndags kom Sofia upp och jag fick prova ytterligare en dressyrsadel till Maggie. Det var en "Ordo Equester™ - Venus". En sadel som ingår i Globus sortiment. Den låg bra på Maggie och verkar passa henne. Både jag och Sofia red henne med den och tyckte båda att det känndes bra. Nu är det inte relevant att jämför den sadeln med Amerigo sadlarna jag haft tidigare men prislappen ligger på halva priset. Något som passar min plånka bättre just nu med tanke på vad hoppsadeln kostar. Den var hårdare och något hal men för övrig helt och OK. Ska nu låna den och prova i lugn och ro hur den funkar innan jag bestämmer mig.


På Globus hemsida beskrivs den så här:

Sittpunkten långt fram. Smal midja. Skålformad sits för bättre anpassning till ryttarens säte och för en mer avslappnad sits.

Wille var ledig från skolan så han passade på att rida samtidigt som oss. Han var så stolt över sin ponny när Sofia berömde henne och tyckte att det var en fin ponny.

På kvällen kom Limpan och Andy hem på födelsedagsmiddag. Tänk att det redan har gått 20 år sedan hon föddes. Gösses vart har de åren tagit vägen? Hur som helst så var det både en väldigt god och mysig kväll ;-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar