onsdag 26 mars 2014

Fy sjutton för busväder

Vissa gånger önskar jag metereologerna har mer fel än andra gånger. Idag var en sådan dag. Regn och blåst var utlovat, något som kom lagom till lunch. Som vanligt på tisdagarna försöker jag hinna rida Maggie innan det är dags att åka på hoppträning med Wille och Powie.

Det var bara till att klä på sig ordentligt och trotsa busvädret. Som tur var öste inte regnet ner hela tiden utan nöjde sig periodvis med att strila nätt. Provred med sadeln och tyckte även idag att det kändes bra. Jag sitter bra i den, passar mig att den dels är smal i midjan och dels placerar ryttaren lite längre fram i sadeln. Lite hal är den dock så jag ska prova att smörja in den med Amerigos grease och se om det hjälper. Den brukar ge en lite klistrig känsla.




Prövade även att sitta ner lite mer i traven idag än igår. I galopparbetet tränade vi på snett igenom utan att öka. Gick skapligt men när vi vänder snett igenom i vänster varv och ska bryta av mellan medellinjen och spåret blir hon spänd och studigt. Vi gjorde om och gjorde om och tillslut fick vi till det skapligt. Hade gärna fortsatt lite till men fick nöja mig eftersom det var lite tajt med tid. Blir inte poppis hos sonen om vi inte kommer iväg i tid till hoppträningen.

Träningen gick bra men idag var Powie inte riktigt lika pigg som hon brukar så Wille fick jobba på bra med sina små ben. De var båda duktiga och kämpade på bra trots att de var lite sega båda två. Själv frös jag som sjutton. Fy farao vad kallt det blev, både blåst och snöblandat regn. Så där riktigt vinkallt ruggigt. Hade inte räknat med att det skulle bli så kallt att regnet skulle komma ner som snö.

Som tur var hade jag tagit in Maggie och Norma innan vi åkte så att de slapp stå ute i busvädret och frysa medans de väntade på att vi skulle komma hem.

 
Fy sjutton för busväder nu ska det ju vara vår och INTE vinter igen :-( 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar