måndag 13 januari 2014

Social och hästig helg

Fredagen bjöd på ganska trist väder, inget att göra åt, jag vet. Ändrade mina planer gällande ridningen eftersom morgonens dressyrträning ställdes in. Regn, blåst och träning utomhus är ingen optimal kombo. Det fick helt enkelt bli vila för Maggie i fredags.

I lördags var jag iväg tillsammans med Anne på kurs hos ryttarcoachen Camilla Prager. En teoretisk kurs om att hantera rädsla. Även om jag inte vill så är jag en hare när det kommer till hoppningen MEN vill så gärna. Hoppas kursen ska ge mig verktyg att ta mig vidare.


 
Avstår gärna vissa typer av flygturer
 
 
Skyndade hem för att fixa iordning Maggie styrde sedan mot Ulrikas ridhus nere i Tryde för ett markarbetspass tillsammans med Anne och Bonzo. Trevlig med sällskap och framför allt trevligt att rida inomhus när regnet står som spön i backen i kombination med blåst.
 
Traggade på med galoppbommar, Maggie var spänd i början och hade lite svårt att slappna av helt. När vi tillslut lyckats komma på sex jämna galoppsprång mellan bommarna i varje varv samt tagit det lilla krysset på volt i båda varven skapligt avslappnat fick jag nöja mig.
 
Skynda skynda igen, hem och ta in hästarna och fixa sedan in i duschen och piffa inför kvällens födelsedagskalas nere hos pappas sambo Marie. Som alltid när vi har våra släktkalas bjuds det både på god mat och väldigt trevligt umgänge.
 
 
Söndagen blev en riktig hästdag. På förmiddagen fick jag sällskap av Anne och hennes son. Blev ett pass på ridbanan i snålblåsten. Maggie har en tendes att spänna sig och vara på sin vakt när det blåser så det blev väldigt bra miljöträning för hennes del.
 
På eftermiddagen åkte Wille och jag iväg för att titta på en ponny. Det var en söt och trevlig ponny och Wille fattade tycke. Nästa steg blir att ta med den till vår tränare för att testa lite hoppning med den.
 
Tycker det är både spännande och kul att leta ny ponny samtidigt som det är jobbigt. Dels är det svårt att veta om det kommer bli bra och rätt ponny och dels så trivs vi så himla bra med vår nuvarande låneponny som ska tillbaks till ägaren. Blandade känslor med andra ord.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar