tisdag 15 oktober 2013

Vinnarskalle

Att vilja vara en vinnarskalle är det samma sak som att vilja vara en mästare, bäst på något?

Troligtvis är svaret lika mångfacetterat som det finns människor. Jag vill bli en vinnarskalle. Hittade en definiering som stämmer ganska bra in med vad vinnarskalle är för mig;

Vinnarskallar är de som i underläge tar tag i problemen, drar med sig sina lagkamrater och vänder underlägena. Inte de barnsliga typer som ser ut som förlorande dagisbarn. Många av de framgångsrikaste idrottsmännen har vittnat om att det är glädjen och tillfredsställelsen att vinna som driver dem framåt, inte hur trist det är att förlora och nog låter det som mycket mer motiverande att vilja något än att undvika något?
Varje måndag dimper det ner ett peptalk i mailboxen från Olof Röhlander. Gillar hans tanke att inte bara stärka sig själv utan även andra människor. Få oss andra att känna oss lite bättre till mods. Känner honom inte alls men i min värld så måste han vara en godhjärtad person.

Han har skrivit en bok om just att bli en vinnarskalle,  gillar även hans definition;
 
Bli en vinnarskalle, Bäst när det gäller

Att ha vinnarskalle är att sätta straffen och vinna matchen. Det är också att ta tag i surdegar på jobbet, att lyfta blicken mot högre mål, stå upp för sig själv i fikarummet, släppa ovidkommande saker, vara bäst när det gäller och våga gå sin egen väg.
 
Tänker låta mig inspireras, har beställt boken och sitter nu och väntar vid brevlådan ;-)
 

Jag vill bli en vinnarskalle, inte för att vinna över någon annan utan för att vinna över mitt sämre jag.
Tänker även låta mig inspireras av Gunde Svan, längtar tills hans nya TV-program i Huvudet på Gunde Svan drar igång på torsdagkvällar.





 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar