söndag 15 september 2013

Fjantig häst

Började dagen med att hänga med Jullan på hennes första pay & jump med sin egna uppfödning, 4-åriga Ture. De genomförde den med bravur, duktiga Ture tog tillställningen med ro.



Efter en trevlig förmiddag var jag hemma igen lagom till lunch. Förberedde lite inför kvällens middagsbjudning och gick sedan till stallet. Körde det sista med högtrycken som vi inte hann innan vattnet tog slut, eller rättare sagt, pumpen gick sönder. Hann även gå loss lite med lasyrfärgen på boxarna innan det var dags för uteritt på Maggie tillsammans med Wille och Moonlight.

Det blev en uteritt av det lite äventyrligare slaget. Maggie är inne i en "tittigare" period än vanligt just nu och är rädd för det mesta. Hon är på helspänn mest hela tiden. När vi passerade grannens fina travbanan slängde hon sig såklart hejdlöst bakåt. Nivåskillnaden mellan stigen vi gick på och travbanan gjorde att hon slog en kullerbytta och ett tu tre ligger vi där på backen och sprattlar båda två. Snacka om snopet. Båda klarade vi oss helskinnade, sämst gick det för travbanan som fick en bra bit av kanten raserad. Hm, nu blir jag nog inte så poppis hos grannen :-(

Upp igen och vidare, utmed grusvägen vi ansluter till efter stigen via grannen håller de på att gräva ner elkablar. Rullarna som står utmed vägen är enligt Maggie förenade med livsfara att passera. Var ärligt talat livrädd själv när vi skulle försöka passera med tanke på att Maggie backade och slängde sig och det var taggtråd utmed vägen. Var inte så sugen på att vi skulle landa i den. Lyckades övertala henne att passera tillslut utan att hamna i taggtråden, puh.

Konstiga hästar, resten av rundan gick lugnare till trots att vi gick utmed en relativ trafikerad väg och blev passerade av flertalet bilar och traktorer. I min värld borde de vara betydligt farligare. Men det är klart det är ju i min värld ;-)


Lördagskvällen avslutades med en trevlig kväll tillsammans med gäster. Vi bjöd på grillbuffé, ugnsrostadepotatishalvor, sallad och kalla såser. En paradrätt i detta huset. Till dessert slog jag på stort och gjorde hemlagad vitchockladpannakotta med hallon (brukar köpa färdig i vanliga fall). Kände mig grymt huslig/pysslig när jag serverade min hemgjorda efterrätt och god var den dessutom.


Glömde fota mina men ungefär så här såg det ut förutom att jag hade toppat med lite riven vit chocklad.

1 kommentar:

  1. Ja rubriken gäller ju inte Ture :-) Tack för all hjälp!! Han kan komma och stötta Maggie framöver.

    SvaraRadera