torsdag 18 juli 2013

Tänka om igen...

Var iväg tidigt i går morse för att dräktighetskolla Indra på 16:e dygnet. Hon var så lugn för ovanlighetens skull så det tändes en gnutta hopp om att hon kanske var dräktig men NO NO. Ingen liten fölis där inte. F A N rent ut sagt..........

Blev rekomenderad att tänka över mitt val av hingst och eventuellt byta. Sista gången vi seminerade var det lite si och så med kvaliten på spermierna.

Lämnade kvar Indra på seminstationen och körde hemåt. Det började snurra i kolan på mig, herregud vilken hingst ska jag nu välja? På något sätt är jag mer eller mindre "tvingad" att välja en annan holsteiner-hingt för att inte få börja om från början på kostnadssidan. Hmm, statistiken över dräktigheten på de olika hingstarna är obefinlig = det blir till att chansa.

Ringde Hippoessentia som jag tagit seminen via och rådfrågade lite, fick tips på två hingstar som "har rykte om sig" att ha bra dräktighet.

CENTURION

Cormint - Acobat II

Uppfödare Hermann Otto Voss, 25575 Beringstedt
Uppfödare/ägare Judith Pietersen / Ted Kop Jansen, NL – Wapse
Bruksprovsresultat
Född 2008
Stostam i Holstein 7673
Färg mörkbrun
Storlek 169 cm





CLARCON

CaCasall - Cassini I

Uppfödare Avora Pferde GmbH& Co.KG, Welmbüttel
Uppfödare/ägare Avora Pferde GmbH& Co.KG, Welmbüttel
Bruksprovsresultat 70-Tage-Test 2009 Schlieckau: Ges. 116,50 (7./44) Spr. 130,60 Dres. 101,28
Född 2010
Stostam i Holstein 3692
Färg Skimmel
Storlek 167 cm
 
 









Efter filmtittande, bollande med min "avelscoach" och en massa funderande har jag nu kommit fram till att prova med Clarcon (mer info om honom hittar du här) Så nu återstår bara att hålla tummarna!

1 kommentar:

  1. Tyvärr ett känt faktum att importsperman ofta är dålig. Hoppas hon tar sig i sista minuten... Kram Vera

    SvaraRadera