torsdag 16 maj 2013

Försent

Hade tid för en första undersökning av Indra på seminsationen i morse. Så jäkla typiskt rent ut sagt, hon hade mer eller mindre precis släppt ägget så kollen kom lite försent. Hade jag bokat tid några dagar tidigare hade hon troligtvis kunnat insemineras på den här brunsten men nu vart det försent.

Egentligen gör det ingenting, hon ska inte betäckas om nästa år så då spelar det ingen roll om fölet kommer lite senare. Fick med en spruta hem, så nästa torsdag ska hon sputas och sedan ska vi tillbaks måndagen efter. Bara att ställa in sig på att köra skytteltrafik med Norma och Indra till respektive seminstation tills de är konstaterat dräktiga på 70 dagar. Och framför allt, hålla tummarna för att de blir dräktiga.

Efter lunch kom Jennie upp och hjälpte mig med hästarna. Vi började med en uteritt med Norma och Indra. Första riktiga uteritten med Indra, gick super trots att det blåse rejält! Hon blev rädd när locket på en brevlåda slog igen med en hård duns när vi travade förbi. Hon fick lite panik, slängde sig och galopperade iväg men inget mer. Och jag var duktig, höll mig både kvar och lugn. Duktiga häst <3



Sedan var det Maggie och Kalles tur. Kalle har egentligen vila på onsdagar eftersom Wille har dubbla fotbollsträningar men eftersom jag fick hjälp idag hann jag med att rida honom. Jennie tömkörde Maggie och jag red Kalle. Båda hästarna var duktiga och jobbade på bra. Med Kalle fokuserade jag på galopparbete, öka minska. Maggie hade fokus på att jobba lång och låg i traven men självklart fick även hon jobba med galoppen. När jag sneglade åt deras håll så hon jättfin ut.

Lät hästarna stå inne och mumsa hö och sin kraft i lugn och ro när vi var klara och gick tillbaks till jobbet och jobbade på en stund till. Var snabb och effektiv så det blev utrymme för en lång härlig promenad med Ellie innan det var dags att gå in och ställa sig i grytorna.




Härlig dag, nu gäller det att njuta av våren!

3 kommentarer:

  1. Vem ska du betäcka Indra med ? Spännande! Kram Vera

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Vera! Jag ska betäcka henne med Cachas, en Holsteiner. Om du klickar på bilden årets väl av hopphingst till höger om blogginläggen så kan du se mer fakta om honom. Kram Ullis

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera