fredag 26 april 2013

Redan äntligen fredag

Hemmaklubben ska ha dressyrtävlingar 1:a maj, nära och bra så jag har anmält mig och Maggie. Kan kanske vara något lite bra att åtminstone ha tränat för dressyrtränare en gång innan. Har inte tränat för Lisbeth sedan i november förra året så det var verkligen på tiden.

Eftersom inte dressyrsadeln ligger bra längre fick det bli till att rida med hoppsadeln, men det gick det med. Maggie ville inte riktigt släppa efter i sidorna så vi fick börja ganska direkt med galopparbete. Gjorde susen för hon blev genast bättre. Kul var att Lisbeth såg stor skillnad på Maggies galopp, att hon stärkts upp och har bättre ork sedan hon såg henne sist. När Maggie mjuknat och släppt efter jobbade vi med valda delar av programmet LC:1. Gick hyfsat.

Lagom tills träningen var klar kom Sofia, sadeltekniker för Ridin för att hjälpa mig med dressyrsadel till Maggie. Hon har vuxit ur Vegan jag haft. Passade även på att kika på hur hoppsadeln ligger och den passar bra om jag inte har padd under. Hmm, Maggie har lagt på sig några extra kilon, inte bra. Fick låna en Cortina som låg bra men när hon tappat lite hull ska vi göra en ny check.

Efter jobbet blev det ett ridpass med Norma tillsammans med Wille och Kalle. Nu när jag ändå var inne i dressyrsvängen så fick såklart Norma en "släng av sleven". Provad dressyrsadeln på henne och den låg helt ok med en padd under. Hon fick även ha Maggies fina dressyrträns och dressyrbenskydden. Japp, dressyr för hela slanten idag.



Jobbade mycket med övergångar och galoppfattningar. Gick sådär men det är bara att fortsätta nöta på. Gäller att inte glömma bort att Norma faktiskt är en äldre dam som knapp blivit riden alls. Det tar sin tid att bygga muskler och stärka upp. Det är så roligt för att det går hela tiden sakta men säkert på rätt håll.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar