söndag 3 mars 2013

Cool unghäst & hispig old lady

Strålande sol och ett helt underbart väder gav verkligen inspiration. Släppte ut hästarna innan frukosten, när den var intagen var det stallet som gällde. Mockade och fixade, Wille kom ut efter en stund och hjälpte till.

När vi var klara hämtade vi in Kalle och Indra. Idag var det dags för min andra ridtur på Indra. Det fick bli på ridbanan eftersom jag inte vill rida ut själv med "bara" Wille som sällskap om det skulle hända något. Planen var att leka följa-John för att se om hon går bättre framåt då. Hon har lite svårt för det där med framåtbjudning när hon rids själv på ridbanan.

Cobbe var gullig och kom ut och hjälpte mig upp. Hon är verkligen duktig Indra, står stilla när jag sitter upp. Att Cobbe fick hjälpa till är mest som en säkerhetsåtgärd, han höll bara i tyglen och höll emot i den andra stigbyglen. Lite svårt var det för henne att stå stilla när jag väl var uppe. Jag ville så klart föreviga äventyret men Indra var av en annan åsik, därav blev bilderna som de blev.

Indra la in backen och jag gjorde allt för att hon skulle gå framåt. När Wille väl var uppe på Kalle började vi vår följa-John-lek. Den funkade toppen, Indra traskade på framåt som vilken rutinerad ridhäst som helst. Det gick lika bra både i skritt som i trav. Vi har redan planerat in att göra om det på onsdag.



 
 
Hon är verkligen cool min lilla unghäst. Inte en enda tentens till trams eller dumheter utöver den lilla back-insidenten precis när jag suttit upp. Andra takter var det med min "old lady", Maggie. Hon var spänd som en fjäder och studsade mest fram hela uteritten.
 
Allt var läskigt och behövdes fly från. Stackarn det är inte lätt?! Red en sväng på ridbanan också och då var det en helt annan häst, allt hispigt var som bortblåst och hon kunde helt plötsligt fokusera på att arbeta. Hmm, får nog skärpa till mig och rida ut henne mer än vad jag gör. 



Maggie och jag redo för en uteritt
 
Efter lunch var det Normas tur. När jag kom ut till hagen var hon mer taggad för att leka tafatt än att följa med mig in. Suck, ja ja vi lekte en stund men sedan resignerade hon och lät sig fångas. Kan inte låte bli att fnissa lite, undrar hur dom tänker i sådana situationer? Är det verkligen lönt att springa rundor och bli alleds lerig för att sedan låta sig fångas? Ja tydligen!
 
 
Ren och snygg, NOT!
 
För Normas del blev det ett longeringspass med fokus på övergångar. Hon är verkligen arbetesvillig och det är så kul att se hur hon utvecklas, både mentalt och fysiskt. Känns skönt att jag hunnit med alla hästarna även om jag saknar Jennie. Tänk vad fort man vänjer sig. Hon har varit krasslig den här veckan och inte varit här men nu hoppas jag att hon är på bättringsvägen och kommer nästa vecka.
 
Limpan har varit hemma i helgen och hade med sig sina saxar så innan hon åkte hem efter middagen passade jag på att få topparna klippta. Kan säga att det var välbehövligt. Kan med bildernas hjälp konstatera att det finns lite hår kvar även efter klippningen ;-)
 
 

Känns lite konstigt att se mig själv i helt platt hår

Fick dessa av min kära man idag, undrar om han mår bra?
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar