onsdag 27 februari 2013

Bus och brall i sommarhagen

Kunde inte bli mycket bättre än idag, toppenväder och ledig eftermiddag. Wille kom hem direkt efter skolan idag så vi passade på att rida/trimma hästarna i sommarhagen. Tog med oss Ellie för första gången. Hon har tidigare bara varit med på ridbanan när vi lösgalopperat men idag fick hon följa med när vi skulle rida. Passade bra när vi skulle rida i sommarhagen som inte är så långt hemifrån. Jag har än så länge inte lyckats så värst vidare bra med inkallning. Man skulle kunna säga att hon har selektiv hörsl, dvs hon kommer lite som det behagar henne.... MEN det gick klart över förväntan idag.




Maggie kändes superfin och Wille kunde galoppera på Kalle utan att han stack fram tills att han skulle trava av. Grannens hästar sprang som dårar och Kalle tyckte nog att han kom lite väl långt bort från Maggie för ett tu tre så hör jag ett illvrål och ser Wille studsa som en guttaperka på ryggen på Kalle som kör värsta rodeorejset. Som tur var lyckades Wille få stopp på Kalle och satt dessutom kvar.

Efter middagen när Wille och Cobbe åkt iväg på fotbollsträning gick jag ut till stallet igen för att ta itu med resten av hästarna. Började med Indra. Tog på henne tömkörningsgjorden, träns och inspänningstyglar (som jag satte ganska långa och lösa) och därefter tågade vi ut till ridbanan. Till en början fick hon springa löst för att få känna på hur det kändes med inspänningstyglarna. När hon vant sig började jag longera henne. Något hon gör bra och pinnade på med bra framåtbjudning utan att jag ens hade en långerpisk med mig. GÖTT.

Lyckades inte så vidare bra med fotografering av Indra


Sist ut var Norma som blev en repris av Indra, dvs på med tömkörningsgjord, inspänningstyglar och till en början fick även hon springa löst innan jag longerade henne. Även hon jobbade på superbra idag.


Norma är klar med dagens longeringspass
 


 
Norma är lite tjock i sitt ena bakben och vanligtvis brukar hon vara lindad på nätterna men eftersom jag inte är något proffs på att linda och jag inte tyckte det hjälpte i morse när jag tog av henne lindorna fick BackonTrack "paddarna" åka på med förhoppning att det ska hjälpa bättre än lindorna.
 
Känner mig grymt nöjd med alla hästarna och mig själv idag, skönt att det var så duktiga allihopa och att jag hann med dem alla. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar