tisdag 6 september 2011

Själv är bästa kritiker

Maggie och jag åkte iväg i kväll på vårt första äventyr tillsammans. Vi skulle till Ulrika Trädgårdh som Maggies ägare brukar träna för. Känns bra att rida för henne eftersom hon känner Maggie väl. Att komma iväg gick toppen, inga problem alls att lasta. Hon tvekade första gången men då backade jag henne och sedan gick hon rakt in med mig och Cobbe stängde bakom oss. Målet är ju självklart att hon ska kunna gå in själv och att jag bara står brevid lemmen och sedan själv kan stänga bakom henne. Är övertygad om att det kommer bara vi känner varandra lite bättre och har övat på att åka iväg.

Träningen i sig började nästan katastrofalt, kan inte ens säga att jag red som en kratta för att jag red inte över huvud taget. Satt som en spänd nybörjare och lyckades inte ens att andas :-( Stackars Maggie hon måste verkligen ha undrat vad det var frågan om. Flera gånger fundrade jag om inte kaninhoppning kan vara min grej istället..........


.........ser iaf betydligt enklare ut. Vi fick börja med att rida 5 & halvan med trav in över travbom och sedan ett litet kryss följt av en liten oxer. Maggie var lite tveksam och på oxern hoppade hon jättestort, kändes nästan som att hon hoppade mig ur sadeln...........och vad händer då? Jo Ullis blir en hare.

Hur som helst så fick vi till några bra "skutt" på 5 & halvan innan vi gick vidare till nästa övning, vi skulle komma i galopp först på ett räcke snett igenom och sedan ytterligare ett räcke snett igenom så att vi låg som på en åttvolt. När jag tog mig i kragen och räknade högt och inte tittade på hindret utan långt framför gick det betydligt bättre :-)

Nu gäller det bara att lyda min väninna Annes goda råd; att jag måste lära mig att ta de bra bitarna med mig och glömma det dåliga. Fokusera på att det gick bra i slutet och att det är det som jag ska ta med mig. Har sagt det förr och säger det igen, hon är klok som en uggla.

Nu är det nya takter som gäller!!!


1 kommentar:

  1. Hahaha du e för rolig du! Klok som en uggla vet jag inte men "been there done that" kan man nog säga! Det kommer bli jättebra till slut det är jag helt övertygad om!

    SvaraRadera