söndag 28 augusti 2011

Uppdatering på hästfronten

Som tidigare nämnts var meetinget i Tingsryd en toppenhelg men jag kom även till en del insikter. Tyvärr måste jag inse att Reggae är en alledes för STOR häst för mig. Även om jag vetat om det hela tiden så har jag nog inte riktigt medgett det för mig själv utan tänkt att det löser sig. Men med tanke på att jag fortfarande är väldigt nervös när jag ska tävla och att mest benen, men även till viss del hela kroppen blir lealös likt överkokt spagetti så rår jag liksom inte riktigt på henne inne på tävlingsbanan.

Eftersom jag inte alltid bestämmer mig innan hindret utan blir osäker och lämnar över till Reggae så hon kommit på att hon kan springa vid sidan av hindret så är problemet löst. Jag är en alledes för osäker ryttare i de lägena och  med mig på ryggen så blir det inte bra. Det är lika bra att bryta direkt. Det är ju absolut inga fel på hästen, hon kan verkligen hoppa, utan problemet ligger hos mig som ryttare. Tanken är ju inte att man ska åka häst utan rida häst. Något som är lättare sagt är gjort när nervositeten sätter in. Dessutom förbättrar det inte heller mitt självförtroende utan tvärt om.




Har verkligen vänt och vridit och funderat i massor på hur jag ska göra och kommit fram till att även om jag verkligen tycker jätte mycket om Reggae så är hon nog inte hästen för mig. Till att börja med ska hon åka hem till Jannicke för att få hoppa med en rutinerad hoppryttare och sedan kommer jag sälja henne och förhoppningsvis kan hon komma till någon som kan förvalta henne bättre än mig. Hon är verkligen en supersnäll och go häst som både kan hoppa och gå dressyr, en bra allroundhäst mao.

Har haft turen att hitta en betydligt mindre häst, ett litet sto på 10 år som ska sättas igång igen efter en viloperiod. Jag får låna henne fram tills våren så jag har gott om tid på mig att känna efter om hon är hästen för mig. Hon kom hem till oss igår kväll :-) 




Nyanländ Maggie tillsammans med sin ägare Linda

Tänk hur det kan bli, allt med Maggie började i tisdags när jag och Anne var på avsutten hoppkurs hos Ulrika Trändgårdh som även Linda tränar för. Linda slängde ur sig frågan till Anne om hon visste någon som ville låna häst OCH japp det vill ju Ullis sa hon. Linda och jag började prata och kom fram till att Maggie kanske kunde vara något för mig. Passade även på att höra med Ulrika vad hon trodde och hon tyckte absolut att jag skulle prova. Sagt och gjort så nu är hon hemma hos mig.

Idag kom Anne över på eftermiddagen för en gemensam uteritt. Tack snälla för den mysiga turen! Alltid trevligt med sällskap och dessutom känns det bättre att vara två första gången vid uteritt av ny häst. Maggie var jätteduktig och känslan så här långt är att hon är hästen för mig :-)


 

Maggie och jag inne på banan




Anne och Bonzo, jag och Maggie


Innan vi red iväg på vår uteritt tog vi först några varv inne på banan för att jag skulle känna lite hur det kändes. Sitter bara här nu framför datan och ler och hoppas att detta ska bli bra. Vill ju så gärna komma igång med tävlandet utan att rädslan hela tiden knackar på dörren. 

7 kommentarer:

  1. Gud vad kul!! Håller tummarna för att det är hästen för dig!

    Tusen tack för presenten i skåpet! :). Kunde inte varit mer perfekt för ett godisfreak som mig ;).

    Kram Lina

    SvaraRadera
  2. Hoppas att det går riktigt bra med den nya hästen. Även om det är jobbigt att komma till insikten om att ens häst inte är rätt, så är det helt rätt att byta häst. Toppen att du får låna henne så att du kan testa ordentligt. / Catharina

    SvaraRadera
  3. Tycker du gör helt rätt med tanke på hur stor hon är, det är inte lätt för oss korta att rida ihop en stor häst, speciellt inte på hoppbanan. Tufft beslut men blir säkert toppen. Lycka till med din nya fina häst!
    Kram Åsa Cajander

    SvaraRadera
  4. Hej! En liten fundering; Om man är rädd o nervös att hoppa/tävla, varför tar man inte tag med sig själv först o löser den biten. Rädslan försvinner ju inte bara för att man byter häst?! För vad jag kan förstå var den andra hästen världen snällaste?! Du flyttar ju bara problemet över till den andra hästen o sen blir det sak samma igen?!

    SvaraRadera
  5. Precis som folk har hästar olika personligheter. Finns hästar som är ambitiösa, som har världens bästa självförtroende och tror att de kan ta sin ryttare över vilka hinder som helst. Sen finns det de hästar som egentligen kan men inte riktigt orkar om ingen övertalar dom, precis som lata tonåringar. Det finns också hästar som är fega och osäkra, som inte vet riktigt var de ska hoppa av eller hur de ska göra. Alla dessa hästar kräver olika typer av ryttare. Om man själv är osäker kan man passa med en mer ambitiös häst som tar tag i sakerna och som vet vad som ska göras och som inte kräver lika mkt av sin ryttare i tävlingssammanhang. Därför kan man få självförtroede av en häst med självförtroende och go. Liksom tvärtom. Så tänker jag.

    SvaraRadera
  6. Anonyms kommentar var nog det dummaste jag hört på länge samtidigt som jag inte kan förstå varför man inte vågar lämna ut sitt namn. Självfallet försvinner inte rädslan bara för att man bytar häst men precis som Blondie säger så finns det olika hästar och Ullis behöver en mindre häst som är mer ambitiös och tar tag i hindren i tävlingssammanhang! Det är absolut inga fel på Reggea men hon är alldeles för stor för Ullis! Jag tror det kommer bli jättebra med Maggie :))

    SvaraRadera
  7. Men gud vad spännande med ny häst Ullis!! Hoppas det ska funka bättre med den nya! Den såg väldigt söt ut iaf :) Det låter som ett moget och väl övertänkt beslut från din sida så jag önskar dig all lycka till! Ibland måste jag erkänna att jag tänkt i EXAKT samma banor som dig, varför ha en tittig och grön unghäst när spagettibenen och dåliga tävlingsnerver kommer smygandes...En läromästare hade suttit bättre på plats...men men vi får se vad tiden utvisar! Man fäster ju sig enormt vid dessa fyrbenta krakar, oavsett framgång eller motgångar. Ska iaf bli riktigt spännande att få följa era framtåg! Kram Tanja

    SvaraRadera