tisdag 26 juli 2011

Tacksamhet

Tänk vad lite sol och ett glas vin kan göra.


Tacksamheten sköljer in över mig lika brutalt som en kniv i hjärtat. Det är inte utan att det ligger nära till hands att tro att jag blivit religös på gamla dar.





Skulle kunna lista upp en mängd anledningar att känna tacksamhet inför men främt kommer ändå livet, tänk att jag fick nöjet att uppleva även denna dag!!!

Som grädde på moset så har jag haft förmånen att dela dagen med min familj,ett jobb att gå till med trevliga arbetskamrater, ridit min häst, känt mig frisk och kry osv osv osv.


Ärligt talat så känns det faktiskt underbart att kunna känna tacksamhet trots att det hänt en massa både tråkiga och jobbiga saker i min närhet det här året. Sänder en tanke till min egen sorg över mitt dödfödda föl, flickan (i vår ridklubb som skadade sig allvarligt på ponnytävlingen i Vollsjö) och hennes familj, och framför allt till min träningskompis som miste sin man förra veckan och hennes familj och anhöriga. Självklart även det tragiska som drabbat vårt grannland. Kan inte föreställa mig vilket HELVETE de går igenom men mitt i allt elände är jag enormt tacksam.


Ytterligare en stor anledning att känna tacksamhet är alla nära och kära vänner, vad vore livet utan er?

William Arthur Ward uttrycke det så ljuvligt; Att känna tacksamhet och inte uttrycka det är som att slå in en present i ett paket men utan att ge bort det.
Så nu har jag givit bort paketet.........
             

1 kommentar:

  1. Åhh så fint du skriver,
    det är en förmåga till som gör en tacksam och det är empati.

    EMPETI
    -Förmågan att leva sig in i andras situaton. Grundförutsättningen är dock att kunna skilja mellan de egna känslorna och motparten.

    Att ta varje tecken
    som möjlig symbol,
    att höra en viskning men ana ett vrål

    uppfånga en mening
    men helst fatta två
    och i blotta tystnaden
    söka förstå.
    Franz Kafka.

    Denna har jag haft med mig halva livet och tycker den är fin.

    Så filosofiska vi nu varait, men tror att som du säger reflektera över vad som händer i livet och uppskatt de små sakerna/händelserna runt om sig.
    Därmed verkligen njuta mera av dagen.
    Kram kram Mimmis

    SvaraRadera