torsdag 30 juni 2011

Nya upptäkter

Min mormor  är uppvuxen i Vallarum, en by dryga milen från oss så mamma ville så gärna åka förbi och kika lite eftersom hon tillbringat sina sommarlov där som liten. Vi tog bilen på en liten utflykt som började med att vi åkte och tittade på mormors gamla gård. Sedan bar det av för att upptäcka ett tempel mitt i den skånska skogen. Känns ju lite udda med ett tempel så där mitt i ingen stans. Här kan du läsa mer.


Yangtorp





En liten trädgårdstomte




Trädgårdens övervakare


Efter vårt tempelbesök laddade vi om för en nostalgitripp till den lilla gårdsbutiken Färg från förr. Så fort du klev innan för tröskeln var det som att dimpa ner i en svunnen tid.


Mamma kollar in det nymalda kaffet




Här kan man hitta morfar/farfars gamla matlåda


De sålde inte bara målarfärg och fantastiska prylar från förr utan de hade även ett jättegulligt fik. Inget vi provade idag dock eftersom lunchen väntade hemma men helt klart är det värt ett besök och nästa gång ska jag se till att vara riktigt fikasugen.


På eftermiddagen skjutsade jag ner mamma till min bror i Ystad och hans familj. Eftersom mamsen bara är nere en vecka får vi ju dela lite på henne. Väl hemma igen var det bara att skynda med middag för att hinna till kvällens hoppträning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar