söndag 19 juni 2011

Banhoppningsträning

Sofia  (min tränare) hade banhoppningsträning på en jättefin gräsbana strax utanför Staffanstorp idag så Reggae och jag for dit. Hemma vräkte regnet ner men vi klarade oss undan regnet på träningen, skönt.

Kände inte alls igen min "lilla" prinsessa för hon hade ögon STORA som tefat idag och var jätte tittig. Även min träningskompis Sussie kom dit, alltid kul att träna tillsammans. När vi värmt upp böjrade vi att hoppa igenom alla hinder på låg höjd. Både Reggae och Sussies häst var fjantiga och stannade på både planket och den lilla pluttiga muren.

När vi hoppat fram på de mest tittiga hindren började vi hoppa banan. Jag lyckades förhandla till mig en runda på låg höjd innan Sofia höjde, puh. Är inte van vid att Reggae är tittig så jag blev lite spänd. Under första rundan på lite högre höjd (90 cm - 1 m) blev det en touchdown för min del vid planket. Reggae la in handbromsen och mina spagettiben fladdrade fritt så det var inget som höll kvar och förhindrade flygturen. Som tur var gick det bra och jag hoppade upp igen och fortsatte.

Fick lite "skäll" av Sofia att jag inte få åka häst utan måste rida och fokusera, särskilt när hon är tittig. Tog mig i kragen och sista rundan gick riktigt bra även om Reggae var tveksam på muren så var jag grymt bestämd så vi tog oss över. Även om hon var tittig idag och det blev en flygtur så är jag supernöjd. Jag bangade inte att hoppa muren även om det blev ett konstigt språng ena gången och det var på vippen att jag åkte av även då.

Tur att jag har världens bästa tränare som vet exakt hur mycket hon kan pressa mig så att jag hela tiden sakta tar kliv fråmåt. SUPER STORT TACK för en bra träning Sofia!



Reggae och jag framför muren

Några av titthindren på banan




Vågplank med riktigt vatten




Trippelbarr med vattenmatta





Planket där Reggae drog i handbromsen




Från höger: Sixteen, Sussi, Rickard, Reggae och Sofia



Sofia fick agera hästskötare och hålla Reggae undertiden jag fjantade runt banan och fotade hindrena.


Väl hemma igen var det bara att packa ur allt ur släpet, släppa ut Reggae i hagen till Lillen och skynda in för att förbereda middagen. En fransk köttgryta som skulle tillbringa ca 3 timmar på spisen. Sedan var det Lillens tur. Det blev ett ganska kort pass på ridbanan idag också. Märks att han blir snabbt trött och jag vill inte att han ska få förmycket träningsverk så här i början och kanske tycka det är jobbigt istället för kul att vara igång och få jobba igen. Även idag flöt passet på utan minsta tillstymmelse till bus, inte ens i galoppfattningarna :-)  


 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar