torsdag 7 april 2011

STORM!!


Håll hårt i



för idag 

 det ordentligt här i Skåne!



Hmm, hade missat att dra åt bromsen på trailer så den for iväg på egna äventyr........


.......halvvägs in i lilla "plasthagen". Tur att den stannade där den gjorde så att vare sig staket eller trailer blev skadade.

Dagens utmaning

Jag och min kollega Mimmis bestämde oss för att pröva att gå ut på en promenad med Indra idag. Hmm, kan inte låta bli att undra hur vi tänkte där. Hittills så har vi tränat med Indra varje lunch på lite olika saker inne i stallet men just idag när det stormar som värst får vi för oss att nu är det dags för nästa steg i Indra träningen och att det skulle vara att gå på en promenad. Nåväl, sagt och gjort så traskade vi ner till hagen hos grannen och hämtade Indra och Reggae för att gå min lilla runda "trekanten" (tar ca 15 minuter).

Reggae lunkade snällt på men hade nog sina funderingar om vi var riktigt kloka. Indra var också jätteduktig även om jag fick "lite ont i armen" av att hålla henne ibland när hon trängde och höll på. Måste säga att Indra verligen är en cool tjej som inte bangar för utmaningar. Hon har aldrig tidigare varit ute på promenad och ännu mindre när det blåser full storm. Hästar brukar ju ha en tendens att "blåsa upp sig" óch bli rädda för saker när det blåser men hon  var förvånasvärt lugn..........men så är ju Reggae superbäst på att visa hur man ska sköta si :-) Tack snälla Mimmis för hjälpen, det är verkligen super!

Efter jobbet skyndade jag mig till stallet och fixade för att kunna ta in hästarna. De längtade verkligen in och stog och väntade och gnäggade vid grinden när jag kom. Lite äventyr var det att ta in dem men jag började med Reggae och Indra som går i samma hage. Indra lunkade sakta och ville inte riktigt hänga med när hennes mamma Inpuls var kvar i sin hage men följe ändå snällt med. Funderade lite över OM jag skulle kunna ta Inpuls och Lillen samtidigt eller om jag skulle gå två gånger men var lat och bestämde mig för att försöka ta båda samtidigt. Det är ju inte jättelångt (ca 500 meter) och i värsta fall så får jag väl släppa och så springer de hem till stallet. Kruxet är att de går i olika hagar och är båda lite uppjagade av att Indra och Reggae gått hem före.

Hur gick det då? Jo jag började med att sätta på Lillen sin grimma, gick sedan och hämtade Inpuls som kom springade till mig när jag kom, vilket inte är vanligt hon brukar mer sakta lunka fram. Tog sedan med Inpuls till Lillens hage, satte på grimskaftet och öppnade sedan även hans grind. Inpuls som sprungit fram och tillbaka i sin hage och varit allmännt strrig var superlugn och gick hur fint som helst. Lillen såg mest spöken överallt men insåg efter några tillsägelser att det var bäst att om inte lungt så att iaf gå brevid sin matte och kompis även om han jazzade fram.

Gav upp allt vad ridning heter med både Lillen och Reggae idag, tror de var ganska nöjda med att få vila efter en dag ute i stormen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar