onsdag 9 mars 2011

Tjurig tant resulterade i flygtur

Skrittade långa vägen ner till travbanan som ÄTLIGEN är ridbar igen. Nu jäklar ska här börja konditionstränas. Gissar att Reggae skulle sucka tungt om hon kände till mina planer.








Reggae var spänd som en fiolsträng och inte helt lätt att kommunicera med idag trots att vi varit nere på travbanan minst hundra gånger förut. Försökte få henne att koncentrera sig på arbetet och jobbade med att flytta henne undan för "innerskänkeln" ut mot andra kanten av banan och sedan tillbaks igen till andra kanten. När hon var något mindre spänd satte vi igång med galopparbetet. Till att börja med gick hon samlat och fint men sedan drog in iväg. När jag skulle samla henne surade hon ihop och började hoppa och studsa vilket fick mig ur balans och när jag då tog lite mer i henne blev hon S K I T sur och skickade på en riktig bock och kickade ut räjält med rumpan vilket gav mig en flygtur rakt ner i backen, duns!




Som tur var så stod hon stilla kvar och tittade på mig. Det såg ut som om hon tänke: -vad sjutton gör du där nere kravlandes på backen? Vilket är en berättigad fråga ;-) Just då hade jag inte ondare än att jag kunde ta mig upp igen och fortsätta galopparbetet. Det gick väl inte fullt så bra som jag tänkt mig eftersom hon fortfarande var spänd med hon accepterade iaf att jag bestämde tempot. När vi var klara skrittade vi långa vägen hem igen.

Pessoalongering med markbom


När jag var klar med Reggae var det Lillens tur. Kan fortfarande inte rida honom med tanke på hans sår på manken men longering funkar eftersom gjorden ligger tillräckligt långt bak. Idag blev det ett pass med Pessoaselen. Jobbade med en markbom på volten i alla gångarter. Han jobbade på fint och i både skritten och traven sökte han sig neråt framåt. Däremot går han fortfarande alledes för högt med huvudet i galoppen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar