onsdag 30 mars 2011

Indra-träning

Min gulliga kollega Mimmis har erbjudit sig att hjälpa mig att "träna" hantering med min åring Indra. Ett erbjudande jag tacksamt nappade på, det är ju alltid enklare när man är två. Vi har avsatt tid för Indra-träning en liten stund varje lunch så direkt efter att vi ätit är det ut till stallet som gäller. 

Vi tog med oss Reggae in som sällskap eftersom Indra inte är van att vara själv utan någon hästkompis.

Dagens träning gick ut på att Indra skulle acceptera att "bli smekt" av en plastpåse som är fäst på ett ridspö. För att inte gå för fort fram med henne valde vi att bara träna från huvudet och fram till sadelläget.







Indra var bitvis skeptisk och undrade nog om vi var riktigt kloka men accepterade ändå vårt upptåg. Reggae var som alltid en pärla som tålmodigt och snällt stod stilla och väntade.


Senare på kvällen efter maten åkte jag ner till Stall Katalei i Staffanstorp där Sofia  (min tränare) håller träningar. Hon hade en lucka vid 20-tiden så jag valde att åka till Staffanstorp trots att det tar en timme att köra eftersom vi inte har någon träning nu på onsdag. Reggae sitter fast och jag har problem att "rida loss" henne så Sofia hjälpte mig och trimmade henne. Reggae tyckte det var jobbigt så klart, bekväm som hon är men mot slutet lossade hon och jobbade bra. Ordinationen från Sofia är nu att jobba henne i skritt tisdag, onsdag och torsdag bara en massa lösgörande arbete, mycket böja ställa och sidvärtsrörelser.

Sofia tyckte även att jag ska prova lite olika nosgrimmor och bett för att se vilka Reggae verkar funka bäst med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar