tisdag 8 februari 2011

Lyckosamt experiment med Reggae och Indra

Har gått och klurat på hur jag ska börja "jobba" lite med Indra  och sakta förbereda henne för livet som ridhäst. Inspirerad efter att ha läast boken Unghästar från fölstadiet upp till fem år (Andersson/Lindberg ICA bokförlag) var jag sugen på att pröva lösgalopp på ridbanan.




Indra står ju sedan mitten av januari i egen box inne i stallet men tillbringar fortfarande dagarna tillsammans med sin mamma, så hon är fortfarande inte helt avvand än. För att hon inte skulle känna sig ensam inne på ridbanan så fick Reggae agera sällskapsdam. Hon behöver dessutom röra på sig. En fundering var hur jag rent praktiskt skulle genomföra det hela eftersom jag är själv och inte har någon hjälp att tillgå. Bestämde mig för att hämta in Reggae först till stallet och ta av henne täcke och sätta på benskydd. Tog sedan ut henne till ridbanan och släppte in henne där. Hämtade därefter Indra från hagen (som ligger mitt emot ridbanan) och lät mamma Inpuls vara kvar ute. Likaså Lillen fick vara kvar ute i sin hage som även den ligger mitt emot ridbanan.



Indra tycktes inte sakna mamma allt för mycket utan var trygg med att Reggae var med henne. Hon busade runt i ett bra men ändå sansat tempo.




Jippi va kul att få springa och busa, tycktes Indara tänka. Verkade som att hon uppskattade det stabila underlaget under hovarna till skillnad från den leriga/hala hagen.



Reggae verkade också tycka att det var kul att få sträcka ut i galoppen men hon var ändå jätteförsikig med lilla Indra. Hon är verkligen en klok och förståndig häst ;-)



Reggae vilar sig lite mellan galoppruscherna.


När jag tyckte att vi var klara gick jag fram till Reggae och klappade och berömde henne. Sedan började jag strosa iväg och utan att det var planerat började Reggae följa med mig. Det slutade med att vi gick sida vid sida flera varv runt ridbanan utan att jag höll i henne på något sätt. Hon verkade tycka att det var mysig att hänga med mig. Indra hängde också på så att det blev en perfekt nervarvning. ÄLSKAR verkligen mina hästar! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar