torsdag 10 februari 2011

Långlunch

Idag passade jag på att ta en låååång lunch för att hinna med hästarna. Cobbe är uppe i Jönköping och jobbar vilket innebär att han kommer hem sent = ingen hästtid på kvällen. Imorgon är det dessutom inventering på jobbet och på kvällen är det årsmöte med ryttarföreningen så då blir det inte heller någon tid för hästarna. Hade turen att slippa regnet för det kom senare på eftermiddagen och dessutom så är ridbanan snöfri och torr nu. Himla lyxigt att kunna nyttja min fina ridbana.


Började med Lillen och för hans del var det tömkörning på schemat. Med honom måste jag fokusera på att få honom att vila mer på stegen för att han inte bara ska springa på. Jobbar även mycket med att få honom att inte springa med huvudet i vädret utan att få honom att tänka mer lång och låg. Ja hur gick det då? Jo vars, så där. Det tar en stund innan han slappnar av men ju längre in i passet vi kommer ju bättre blir det. Jobbade även med övergångar mellan trav och galopp för att stärka upp honom bak och få honom att sätta in bakbenen under sig.


 Med Reggae blev det ett barbacka-pass med mycket lösgörande arbete så som öppna och skänkelvikning . Jobbade henne mest i skritt samt lite trav där fokus var övergångar. Tycker att det finns många fördelar med  att rida barbacka med jämna mellanrum för både häst och ryttare. För min egen del tycker jag att det förbättar min balans och att jag  kommer åt henne bättre. Hon kändes mjuk och eftergiven nästan direkt idag och var supertrevlig att rida :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar