onsdag 16 februari 2011

Hoppträning

Limpan kände sig inte så bra idag så planen var att jag skulle rida Lillen först och sedan byta till Reggae. Precis när jag lastat hästarna och sitter i bilen påväg till träningen så ringer min kompís Lotta och säger att hennes häst Pinnen var svullen i ena benet så att hon inte kunde komma. Det kan du visst sa jag, och erbjöd henne att låna Lillen och hon nappade på det. Tur att hon är helt orädd med tanke på att Lillen stressar upp sig både över alla hästarna och det som händer runt om kring samtidigt som jag tror att kylan och blåsten påverkar en hel del för att han är stissigare än vanligt just nu.


Framridningen


Lotta och Lillen



Lillen var väldigt mycket på tå i böjran, Lotta fick bromsa mycket



Att gå brevid Reggae har viss lugnande efftekt på Lillen



Med Reggae är det tvärt om, jag får jobba mycket med att få henne att bjuda framåt.


Framhoppning

Vi fick börja med att hoppa fram på böjt spår på en volt med två små räcken och en markbom mellan i båda varven. Det tog ett par gånger innan vi fick flyt. Eftersom hindren stod så pass nära sagen var det lite som att hästarna stod emot. Reggae ville gärna dra utåt vilket gjorde att vi inte fick någon bra distans och flyt men när jag tog lite mer i innertygeln och mötte med ytterskänklen gick det bättre.






Banhoppningen

Vikigt för mig är att hela tiden tänka på att Reggae måste ha en bra galopp, INTE sitta och mesrida för då blir det inte bra alls men när jag RIDER får vi ett bra flyt och kommer bra mot hindren. Tyvärr blev det inga bilder på Lotta och Lillen "in action". Limpan ville inte riskera att Lillen skulle bli rädd för blixten eftersom han varit väldigt på tå. Både han och Lotta var jätteduktiga och det gick strålande för dem. Kul för mig att se någon annan hoppa honom. Fördelen är att Lotta är totalt orädd och vågar rida på mer framåt i hoppnigen än vad jag gör vilket märks på Lillens hoppning. Han hoppar mycket bättre när han får gå på mer framåt. Han hoppade allt utan tvekan och tycke själv att han var superduktig :-)



Vattenmattan kom fram idag eftersom flera av hästarna reagerade på den förra veckan. Ingen av mina hästar dock och inte heller idag. De hoppar båda vattenmattan glatt.


Vi började ganska lågt.......


...............men sista rundan hade Sofia höjt upp så att det låg på dryga metern. Även om fokus inte alls är höjden just nu känns det ändå bra att hoppa några hinder lite högre eftersom tävligssäsongen för vår del kommer igång snart.


Reggae är helt otittig och hoppar regnbågen glatt



Sofia (vår tränare) har nu höjt upp även regnbågen till sista rundan



Reggae hoppar glatt med spetsade öron


Även regnbågen låg på dryga metern på slutet


Samantaget är jag nöjd med dagens hoppträning. Märkligt nog så red jag mesigare i böjran idag än jag gjort de senaste två träningarna, tror det beror på att jag inte red Lillen innan idag. När jag väl red på och fick en bra galopp och lättade i sprången så gick det jätte bra. DUKTIGA Reggae, hon är verkligen en helt suverän läromästare. Har sagt det förr och säger det igen; är verkligen så otroligt glad för henne <3 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar