måndag 21 februari 2011

Helgen som varit

Helgen började för min del redan i fredags eftersom jag numera är ledig på fredagar, HÄRLIGT!

Började med att fortsätta med mitt målningsprojekt uppe i badrummet, första lagret av den "vanliga" färgen kom på plats i fredags och i lördags kom sista lagret på = jippi, nu är det äntligen slutfört!

Red hemma på ridbanan i fredags, Lillen behöver tränas på att ridas i blåsten. Han var som vanligt trippig och stissig i början av passet men blev sedan lugnare ju längre jag red. Han var riktigt duktig.

Reggae fick också ett pass på ridbanan men jag red henne barbacka. Hon var som en dröm, mjuk och följsam och jag kunde sitta hur länge som helst på henne i traven utan att känna att jag kom i obalans, så otroligt härlig känsla.

I lördags tog Limpan och jag ett utepass på fältet bakom våra hagar. Vågar rida där nu när marken är frusen och hård. Lillen var som vanligt trippig och spänd i början men var som vanligt trevlig att rida när han slappnade av lite. Vi galopperade inte så mycket eftersom det var så hårt men fokuserade istället på att få fina fattningar.




Wille har hittat Limpans gamla skridskor och en ridhjälm får duga när hockeyhjälmen kommit bort. Ena vinterhagen förvandlades till en sjö när all snön smälte och nu när det blivit kallt har den frusit till en perfekt skridskobanan för Wille. Hästarna är helt oberörda av hans framfart.

Separationen mellan mor och dotter är nu definitiv!





Från och med i söndags går nu Inpuls och Indra separerade i varsina hagar. Inpuls går själv och Indra går tillsammans med Reggae som snällt ställer upp som extramamma. MEN när Indra försöker snutta tycker Reggae att måttet är rågat, där går gränsen. Indra finner sig lugnt och separationen har gått lugnt till, skönt!

Tog med Lillen upp till ridhuset en sväng före lunch. Till att börja med var vi själva men efter halva passet kom det flera andra ekipage. Lillen tog det med ro och idag fungerade galopparbetet riktigt bra.

På eftermiddagen var det Reggaes tur. Valde att rida henne hemma för att konditionsträna på fältet där Limpan och jag red på lördagen. Började med att skritta via Granehillsgården över ödegården mot nedre delen av travbanan och när jag sedan kom fram till fältet började jag med att jogga henne och få henne mjuk och lösgjord innan jag började med intervaller mellan trav och galopp. Började trava från den ändan av fältet där vi står på bilden och bort mot vägen längst bort. Där vände vi tillbaka och galopperade. Upprepade fyra gånger innan jag skrittade av henne ca 20 minuter. Hon är alltid pigg och framåt när vi rider ut. När vi kom tillbaks hem till stallet såg jag att hon tappat sin ena baksko, typiskt :-(


 Fina Reggae med spetsade öron

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar