fredag 4 februari 2011

En massa skoj trots S K I T vädret

Idag var alla grundskolor och fritids i vår kommun stängda så jag var ledig med Wille. Cobbe var en pärla och morgonfodrade hästarna så jag fick sovmorgon ända tills 07.15, lyxigt! Passade bra att hästarna fick äta inne idag eftersom det är ett riktigt S K I T väder, vinden viner runt knuten och regnet strilar ner.

Valde att rida hemma trots vädret istället för att åka upp till ridhuset eftersom Wille inte var speciellt sugen på att hänga med. Klädde på mig rejält och började med Reggae, de andra hästarna fick vara kvar inne eftersom det blåste och regnade. Skrittade fram trekanten och sedan travade jag ner mot Granehill och vidare ut på Granehills åkern där jag travat och galopperat en hel del i vinter. Vände sedan hemåt och gick in på ridbanan. Den är väl inte helt ok utan delar av den står dels under vatten och dels täckt av snö/is.


Inne på banan blev det mycket volter bågar och serpentiner mellan ishögarna. Jobbade även en del med galoppfattningar och övergångar. Sedan avslutade jag med att galoppera ner mot Granehill och på åkern där vi travade innan banan och sedan skrittade jag av henne innan vi återvände till stallet. Reggae var lugn och förvånasvärt fokuserad på arbetet idag trots att vi nästan höll på att blåsa bort.

Släppte ut Reggae och Indra och Inpuls innan jag gjorde iordning Lillen. Var lite osäker på hur han skulle vara att rida när det blåste så mycket så jag tog det säkra före det osäkra och började med att longera honom några varv MEN det var helt onödigt för att han var hur cool som helst och jättetrevlig att rida idag. Höll oss dock bara hemma på banan och det blev ju inte optimal träning men vi gjorde bästa möjliga av situationen och lyckades tom få till några riktigt fina galoppfattningar från skritt.

När jag var klar med hästarna var Wille gullig och hjälpte mig att mocka och fixa stallet. Därefter följde en snabblunch innan vi gav oss iväg mot Hörby Sportcenter för att bada. Plockade upp Willes kompis Linus på vägen och sedan hämtade vi Limpan från skolan för hon ville också följa med. Var flitig idag och simmade 40 längder. Börjar nästan bli en vana att åka och simma en dag i veckan. Även om det inte är toppenkul att simma så är det iaf himla bra träning för mina axlar.


På vägen hem blev det ett stopp på ICA i Hörby för att inhandla kvällens middag. Fredagar är en väldigt trevlig dag att handla på för att då är det mycket provsmakningsstånd i butikerna, vilket jag och barnen gillar. Bland annat bjöds det på Ben and Jerry glass och självklart slank det ner två burkar i varukorgen. Kanske inte så bra för min diet men någon kalori borde ju försvunnit under simturen.




Kan bara säga att båda smakerna var musiga värre och som den STORA glassoman jag är så drömmer jag numera om att han dennna maskin hemma i köket.




Prinsen blev jätteglad när vi kom hem och var inte sen att hänga med mig in, här myser han på sin favoritplats i köket undertiden som jag lagar mat.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar