tisdag 22 februari 2011

Dyrgrip och sammantaget en ganska billig unghäst

Idag har vi haft underbart väder i Skåneland & som grädde på moset slutade jag redan vid 15-tiden idag. Åkte direkt och hämtade Wille på fotbollsträningen innan jag begav mig till stallet för att rida.


Började med Reggae och valde att rida barbacka även idag. Tog med mig träns och benskydd ut till hagen, hon är så otroligt snäll så det är inga problem att sätta på henne det ute i hagen.



Reggae är redo för ett pass på ridbanan, det är bara täcket som ska av först.



Lillen tittar nyfiket på från sin hage när jag fixar iordning Reggae.



Även Indra tittar nyfiket på med solen värmades i ryggen (bilden blev inte så bra i motljuset).




Ridbanan var toppen att rida på idag när snön kommit, ok lite hård är den men det är ju bara att anpassa ridningen efter det. Började med min favoritövning från Hippson, fyra volter i volten.


Fyra volter i volten gör hästen mjuk som smör. Samtidigt som den är lösgjörande för hästen så tränar ryttaren koncentrationen.  Gå in på stora mittvolten och börja med att hitta ett runt voltspår. Använd dig gärna av riktmärken längst med långsidorna så att volten blir lika stor varje gång. Börja sedan att lägga volter, dels inåt på de stängda delarna av volten, dels utåt på de öppna delarna (se skiss). Allra första gången kan vägen ridas i skritt, därefter rider du i trav och om du känner att du behärskar det även i galopp.

Gick sedan över till att flytta henne undan för innerskänkeln genom att rida skänkelvikning snett igenom. Hon har lättare för att flytta sig undan för vänster skänkel än höger. Det är långt ifrån perfekt men vi blir bättre ju mer vi övar. I början av travarbetet har jag kommit på att hon släpper efter fortare om jag jobbar henne med övergångar mellan skritt och trav innan vi börjar med det "riktiga" travarbetet. Idag var hon så där underbar att rida igen. Hon är verkligen härlig att rida barbacka på när hon jobbar på och är mjuk och lösgjord.

När jag var klar med Reggae tog jag av henne tränset och benskydden och på med täcket igen och sedan ut i hagen igen. Nu var det Lillens tur, honom valde jag dock att INTE rida barbacka.

Han var riktigt trotsig i början och betedde sig som en tjurig barnunge. Tänkte betydligt mer uppåt, bock och kick än framåt. Fick bli riktigt arg för att han skulle skärpa sig och lyssna. Började direkt med övningen fyra volter i volten med honom för att försöka få honom att tänka på annat och börja jobba. Det gick sådär.

Första halvan av passet kan jag säga att han var väldigt billig, var nästan beredd att betala en slant (hihi) men ju längre in i passet vi kom ju bättre blev det. Galoppfattningarna i vänster varv funkade bra redan från början men höger varv var katastrof. Han gjorde vad han kunde för att skicka mig ur sadeln, men tji fick han för jag satt kvar varje gång han försökte. Tillslut fick jag till två helt OK fattningar och då avslutade jag och travade av honom.   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar