lördag 29 januari 2011

William fyller 9 år idag

Idag är ingen vanlig dag för idag är det Williams födelsedag. Hurra, hurra, hurra, hurra!!!


Var ledig från jobbet idag, ville hinna fixa så mycket som möjligt med hästarna innan han slutade skolan för att vi skulle kunna tillbringa eftermiddagen tillsammans och förbereda inför kvällens födelsedagsfirande. När Wille åkt till skolan fixade jag lite hemma och sedan släppte jag ut hästarna och stack därefter iväg en sväng till min favorithästaffär, Bengts Hästsport i Veberöd. Hade med mig lilla släpet med galler för att kunna få med mig en pall torv med hem, fick på 18 balar torv samt 12 balar spån. Inte dåligt! Måste även passa på att tacka Bengt för otroligt bra service som lastade på allt på kärran till mig undertiden som jag stog inne i butiken och "snacka skit" med Madde. Fick även med mig foder till Inpuls. Har sedan en månad tillbaka börjat ge henne ett tillskottsfoder för att försöka få henne i bra hull, equi Jewel.


Hemma igen blev det ett longeringpass med pessoaselen på stubbåkern med Lillen. Det går tyvärr inte att använda ridbanan alls nu, den är alledes för hård. Det fungerade helt ok att longera på stubbåkern även om det inte var optimalt. Lillen tyckte nog att det var lite konstigt för att han hade lite svårt att fokusera helt på mig utan ville gärna se sig omkring. Han var dock duktig och lyssnade hela tiden på mina kommandon. När vi var klara traskade vi hela åkern bort mot Klasarödsgården och sedan hem igen. 




För Reggaes del var det istället miljöträning på schemat. Hon har ju varit så väldigt "SPOKIE" på sista tiden så jag tog med henne på en promenad in till byn. Hon tyckte att det var småläskigt mest hela tiden och frustade och stirrade upp sig men följde snällt med utan minsta protest.



Reggae håller span på omgivningen under vår promenad genom byn




Stannde till vid busshållsplatsen och hälsade på Mimmis fina ston. Visst är det härligt med en så liten by att det går hästar mitt i byn.


När jag var klar med hästarna var det bara att byta om och åka och hämta Wille från skolan. Vi åkte sedan direkt ner till Sjöbo för att handla inför kvällen. Första stoppet blev Tolånga 17 för inköp av kött. På menyn stog Pepparbiff enligt Williams önskemål.



Det känns väldigt lyxigt och miljvänligt att handla kött över disk direkt från en gård där djuren mår bra och lever ett fritt liv och en butik och där köttet hanteras med kunskap och respekt och håller utomordentligt hög kvalitet.

När allt var inhandlat och vi var hemma igen var det dags för förberedelser inför kvällens födelsedagsfirande. Storasyster Michaela, morfar, morbror Freddan och hans fru Jenny samt småkusinerna kom för att fira William med oss. Det blev en lyckad kväll och William var väldigt nöjd med sina presenter och vi alla tyckte att köttet var fantastiskt gott.



William och Michaela fixade en fotbollsglassbomb till efterrätt, mumsigt värre!!

  

1 kommentar:

  1. Trevligt att William hade en bra födelsedag och vilken glassbomb, mums. Nämen där var ju mina pållar med på ett hörn. Visst har de helt underbart kött på Tolång 17 och trevliga lokaler med trevlig personal.
    Mimmis

    SvaraRadera