söndag 23 januari 2011

Sadlar och jobb

Åkte iväg vid 11-tiden med Reggae för att pova ut ny sadel, hon växte ur sin första sadel jag köpte till henne efter mindre än sex månader. Tisst med tanke på att den inte var helt billig men samtidigt ett kvitto på att vi tränat rätt. Hon har efter det kunnat ha Lillens sadel, en likadan som den hon hade fast bredare, men på sista tiden har den inte heller legat bra.

Vi plockade upp Lotta och Pinnen på vägen



Trevligt för Reggae med sällskap i släpet och för mig att ha någon att prata med på vägen dit. Vi hade bokat med Sofia (vår tränare som också jobbar med sadlar) nere på Stall Katalei i Staffanstorp, så vi hade en timmes körning. 

Just nu är största problemet med Reggae att hon går och spänner ut magen och arbetar inte rätt med sin bukmuskelatur. När hon spänner ut magen innebär det att hon trycker sadelgjorden frammåt och därmed även sadeln. Så länge jag inte får henne att jobba rätt med sin bukmuskelatur så kommer ingen sadel att ligga bra :-( Vi provade en Amerigo Vesuvio som låg bra, framför allt så var den bättre än Vegan jag rider med idag.


Amerigo Vesuvio

Skillnade mellan Vegan och Vesuvion är att Vegan är rakare i bommen och Vesuvion är mera svängd och något djupare i sitsen (vilket passar mig bra). Kännde ingen större skillnad utan tyckte att även Vesuvion var trevlig att rida i. Reggae är något överbyggd och behöver därmed en mer svängd bom. För att läsa mer om Amerigosadlarna klicka här.

När jag provred med sadeln så passade Sofia på att coacha/hjälpa mig med hur jag ska rida för att Reggae ska jobba rätt med sin bukmuskelatur. Summa sumarum så är jag alledes för mesig och måste kräva mer av henne för att hon ska lägga latmasken åt sidan och börja jobba. Sofia passade även på att rida henne lite och då blev det helt kristallklart, Reggae kan bara hon vill (läs om ryttaren är duktig så att hon gör rätt). Ja ja, det är bara att kavla upp ärmarna, vi har lite att jobba med ;-) 

Väl hemma igen efter att packat ur bilen och fixat klart i stallet var det jobbet som gällde, vips så var den dagen borta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar