torsdag 20 januari 2011

Pysselkväll med hästarna

Är nu frisk och kry med nya krafter :-)

Efter middagen gick jag ut till stallet, började med att fixa iordning Reggae för en sväng upp till ridhuset. Vilken lycka bara att få köra på is- och snöfria vägar med släpet upp till ridhuset. Tror att det var en och annan som skulle diagnostiera mig med bokstavskombinationen NFED (något fel e det) idag, varför? JO för att jag åkte upp till ridhuset och red barbacka.

Ridhuset var fullt med hinder vilket jag utnyttjade för att lägga en massa volter runt. Jobbade även mycket med att flytta bakdelen för att få henne att sätta in sitt inre bakben under sig. När hon var uppvärmd red jag mycket övergångar mellan skritt och trav.

Jag tycker att det finns flera fördelar med att rida barbacka med jämna mellanrum, främst är det ett bra sätt att förbättra sin egen balans och för min del tycker jag även att jag kommer "åt" henne bättre. MEN främsta anledningen till att jag red barbacka idag är att hennes sadel inte ligger särskilt bra.   


Reggae redo för att åka upp till ridhuset


När vi var tillbaks hemma i stallet och Reggae var fixad och fått komma in i sin box igen tog jag ut Inpuls på gången för att borsta och pyssla lite med henne. Tycker att magen växer mycket just nu, ska bli så spännande med ytterligare en liten fölis till sommaren. OM allt går vägen blir det Inpuls 17e föl och vårt andra föl. Mitt enda bekymmer gällande Inpuls just nu är att hon är väldigt tunn och att jag har svårt att få henne i bra hull. Fodrar på så mycket jag bara kan få i henne.

Inpuls



Visst syns det att det bor en liten fölis inne i magen :-)


När Inpuls var färdigompysslad var det Indras tur, det var premiär idag för henne att stå uppbunden på stallgången. Kan ju knappast påstå att hon tyckte att det var någon höjdare men hon accepterade det. Bäst gick det när jag borstade och fixade med henne. När jag backade lite för att kunna ta lite bilder på min lilla prinsessa var det inte lika kul. Det var nästan som om hon tänkte; åh nej lämna mig inte här helt själv, jag vill följa. Det gick även bra att kratsa framhovarna när hon stog på gången. Har bara gjort det i boxen tidigare. När jag skulle kratsa bakhovarna tog jag loss henne från uppbindningen och band istället fast henne mot ena boxväggen med grimskaftet för att hon skulle kunna ta stöd mot väggen. Det gick väl sådär att kratsa bakhovarna, vi får helt enkelt öva lite mer så går det säkert bra sedan.


Hmm, lite sur blir jag sa Indra när jag backade lite för att ta en bild



Okej då, kan väl titta lite på dig då ;-) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar